HP i storage-krig mod IBM og EMC

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 20. maj 2005.


Med den største storage-annoncering i HP's historie lægger selskabet op til hård kamp om storage-markedet mod de nærmeste konkurrenter IBM og EMC.
storage - Pas på, I ikke får hjertestop.
Neal Clapper, Vice President for HP's StorageWorks-division i EMEA, lægger ikke fingrene imellem og kommer med en stærk advarsel rettet mod HP's to hovedmodstandere på storage-fronten, IBM og HP.
De har, ifølge Neal Clapper, al mulig grund til at frygte HP's nyeste storage-lancering.
I bygningen The Hospital i London løftede HP i denne uge sløret for de nyeste tiltag på storage-området. Ifølge HP er det den største storage-lancering i virksomhedens historie, og den rummer en række nye storage-produkter og tilhørende services.
- Med vores nye produkter vil vi tage markedsandele fra EMC, og på servicefronten vil vi med vores nye tiltag erobre markedsandele fra IBM, siger Neal Clapper.
Tal fra IDC viser, at i 2004 havde HP den største markedsandel for disk-arrays på det vesteuropæiske marked, tæt forfulgt af EMC og IBM.
Optimist trods tilbagegang
Ifølge Neal Clapper er EMC og IBM da også de største konkurrenter på storagemarkedet, og de kan forvente at miste markedsandele.
- Vi vil vokse hurtigere end markedet, og derved vil vi tage markedsandele fra andre, siger Neal Clapper, der forventer at ligge et til to procent over markedsvæksten for storage-produkter.
Optimismen er i behold hos Neal Clapper, selvom HP i andet kvartal 2005 kunne konstatere en tilbagegang på seks procent i storage-indtjeningen.
Selvom mængden af data, som virksomhederne skal holde styr på, stiger voldsomt, kan storage-leverandørerne ikke forvente, at deres profit kommer til at stige tilsvarende.
Ifølge Claus Egge, direktør for IDC's europæiske storage-research, vokser mængden af lagrede data voldsomt, men ikke indtjeningen på storage-produkter.
- Storage-produkter bliver en standardvare, og profitmarginen på produkterne bliver mindre, siger Claus Egge.
I førertrøjen
HP har indset den udvikling og satser derfor på at indbygge mere intelligens i deres produkter samt opruste på servicefronten.
- Vi vil differentiere os fra konkurrenterne ved at tilbyde en mere sammenhængende produktportefølje med automatiserede og intelligente produkter, der bygger på åbne standarder, og samtidig udbygge vores servicetilbud, siger Neal Clapper, der samtidig understreger, at HP vil anvende partnere og forhandlere i kampen om markedsandele.
I Danmark er en af HP's førende storage-forhandlere TopNordic begejstret for de nye lanceringer.
- Det er en meget stor satsning, som bringer HP i førertrøjen inden for storage-teknologierne, og som vi forventer os meget af. Vi ser meget lyst på fremtiden, og det bekræfter den satsning, som HP hele tiden har haft på dette område, siger Claus Hougesen fra TopNordic.

Billedtekst:
Neal Clapper, Vice President for HP's StorageWorks-division i EMEA, advarer konkurrenterne IBM og EMC om, at de vil miste markedsandele på storageområdet.