Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. maj 2005.
Alle it-chefer har gjort en it-investering, de er rigtig godt tilfredse med. En, som de ynder at fortælle om. En, de er rigtig stolte af. Outsourcing hos Royal Scandinavia og open source hos Netdoktor er to af dem.
Porcelænsvirksomheden Royal Scandinavia har i høj grad brug for gode it-investeringer. Med et underskud i de seneste tre år på 230 millioner er der brug for alle midler for at få økonomien vendt. I it-afdelingen har der været to investeringer, der har skilt sig ud fra de andre.
- Den ene har været opgradering af serverplatform til Windows 2003 og Citrix-XP og klientplatform til Windows-XP og Office 2003. Den anden har været outsourcing af al vores netværk og infrastruktur. Vi opgraderede for 12 måneder siden for at få et tidssvarende miljø. Opgraderingen har medført både fordele for brugerne og en række driftsmæssige fordele. Det var også vigtigt for os at få orden i eget hus, før vi for ni måneder siden outsourcede til IBM, fortæller Royal Scandinavias koncern it-chef, Flemming Bach. Bag navnet Royal Scandinavia gemmer sig Royal Copenhagen, George Jensen, Orrefors Kosta Boda samt Illums Bolighus.
pæne besparelser
Outsourcingen har allerede givet gode resultater i it-afdelingen.
- Vi har sparet omkring 15 procent af vores driftsomkostninger ved at outsource, så vi er meget tilfredse, siger Flemming Bach.
Koncern it-chefen mener, at god forberedelse var en del af forklaringen på succesen. Royal Scandinavia havde gjort deres forarbejde, før de gik i gang.
- Vi var forberedte på de udfordringer, der er ved at outsource. Det er eksempelvis mere besværligt at få løst opgaver, nu hvor de bliver løst eksternt frem for da de blev løst internt. Fleksibiliteten er ikke så høj, som den var før, og der går lidt længere tid fra et ønske bliver defineret, til det bliver eksekveret, siger Flemming Bach.
Ud over den store forskel i typen af opgaver har Flemming Bach også fået bekræftet, at visse opgaver er betydelig lettere at outsource end andre.
- Man skal starte med al det tekniske. De opgaver, der er menneskelig relateret, skal så vidt muligt holdes internt, vurderer koncern it-chefen.
Royal Scandinavia har ingen konkrete planer om at outsource mere på kort sigt. Men der holdes et vågent øje med muligheden for at øge besparelserne på længere sigt.
- Vi kan muligvis spare nogle penge ved at outsource dele til lavomkostningslande, men i første omgang holder vi os til det sikre. Vi har truffet et helt bevidst valg om at være påpasselige. Men vi følger da med og holdes os ajour med udviklingen, fortæller Flemming Bach.
Billedtekst:
- Fleksibiliteten er ikke så høj, som den var før, og der går lidt længere tid fra et ønske bliver defineret, til det bliver eksekveret, siger Flemming Bach.
Foto: Torben Klint