Avaya vil overhale Cisco på IP-telefonimarkedet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. maj 2005.


Avaya vil være den førende leverandør af IP-telefonisystemer på det danske marked. Analytiker vurderer, at forhandlerne bliver Avayas største udfordring.

IP-AMBITIONER
Avayas mål er at blive den førende leverandør af software og hardware til IP-telefoni i Danmark inden for tre år.
Virksomheden har brugt de seneste par år på at styrke organisationen internt og mener nu, at den er klar til at udfordre Cisco, der sidder tungt på markedet.
IP-telefoni-analytiker Jesper Haumann fra Devoteam vurderer, at Avayas svageste led er forhandlerne.
- I dag har Avaya reelt kun én større forhandler. Der er derfor ikke nogen alternativ leverandør for kunderne. Alle de store spillere på markedet, som TDC og HP, har valgt Cisco som platform. Avaya vil derfor have en udfordring i at gå ind at finde andre leverandører, der er store nok, siger han.
Avaya erkender, at forhandlerne er en af de største udfordringer. Men virksomheden tror på, at de store forhandlere snart er i hus.
- Vi har i de seneste par år fået et godt forhandlernet til de mindre kunder. Det har været en stor succes for os. Vores næste udfordring er at få flere større forhandlere. I dag har vi kun én stor, men vores mål er at få tre store. Vi er pt. i dialog med nogle af de store forhandlere, der kan se en fordel i at have vores produkt som supplement, fortæller Bent Vindmar, der er landechef for Avaya i Danmark, Norge og Island.
Han baserer sin optimisme på markedets udvikling i den seneste tid:
- For et par år siden blev vi sjældent inviteret med til at afgive tilbud. I dag er vi med. Konkurrencen er blevet mere produktfokuseret, hvilket er en klar fordel for os, fastslår Bent Vindmar.

Et stærkt produkt
Jesper Haumann bekræfter, at Avayas produkt er på omdrejningshøjde med den løsning, Cisco tilbyder:
- Avaya har et spændende produkt, der arkitekturmæssigt og teknisk kan sammenlignes med Ciscos. Avaya har en særdeles god platform, der adskiller sig på enkelte områder fra Ciscos. Det er eksempelvis en skalerbar arkitektur og en særlig mobilfeature, fastslår analytikeren.
Ud over platformen mener Jesper Haumann, at Avaya har en prisstruktur, der vil tiltrække kunder.
- Cisco afregner ud fra en licens pr. telefon, hvor Avaya kører med antallet af samtidige brugere. I en virksomhed med 1.000 brugere vil alle 1.000 sjældent ringe på en gang. Avayas kunder kan derfor ud fra beregninger mindske antallet af nødvendige licenser, forklarer han.
Men Ciscos meget udbredte produktløsning har ifølge analytikeren også fordele i forhold til Avayas.
- Ciscos største fordel er, at virksomheden kan integrere sine produkter i sine routere og switche, mener Jesper Haumann.
Cisco har ikke ønsket at kommentere Avayas mål.

Boks:
ip-telefoni
Leverandører af IP-telefoni-systemer på det vesteuropæiske marked.
Analysehuset IDC vurderer, at det totale marked for IP-telefoni-systemer i Vesteuropa i 2004 lå på 5,4 milliarder danske kroner. Som det fremgår af grafen, var Cisco mere end dobbelt så stor som sin nærmeste konkurrent Siemens.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere