TDC indgår offshore-aftaler med Capgemini og IBM

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. juni 2005.


TDC indgår offshore-aftale med Capgemini og IBM på hver et trecifret millionbeløb. Arbejdet skal delvis udføres i Indien og er et led i en overordnet outsourcingstrategi.

TDC indgår to af de største danske offshore-aftaler til dato.
Den ene kontrakt er en treårig konsulent-rammeaftale med Capgemini, der giver teleselskabet adgang til konsulenthusets lavpriskonsulenter i Indien. Den anden er en otteårig outsourcing-kontrakt med IBM om udvikling og vedligeholdelse af TDC's ERP-systemer, hvor dele af opgaverne skal udføres i lavprislande.
Begge aftaler udgør et trecifret millionbeløb. Dermed er der sat punktum for danske virksomheders forbehold over for at anvende arbejdskraft i lavomkostningslande.
TDC har i det seneste halve år været i gang med at teste det nye samarbejde med Capgemini og har fået løst mindre opgaver i Indien.
- Vi har gjort det for at lære noget af processen og få en forståelse for, hvordan det fungerer. Indtil videre har vi været meget positive. Vi har haft mindst lige så gode resultater med den indiske model som med de tidligere danske konsulentløsninger, siger TDC Services administrerende direktør Klaus Pedersen, der har ansvar for at gennemføre aftalerne.

IBM-samarbejdet er ikke indledt endnu, så planen er at starte moderat med offshore-delen.
- På længere sigt vil en større del af opgaverne blive løst i lavprislande. Der ligger ikke en fast aftale om, at x-antal procent af opgaverne skal løses i Indien. Det er noget, vi skal diskutere hen ad vejen. Hver gang der kommer en ny opgave, vil vi se på, om den skal udføres i Indien, eller om den skal udføres lokalt, fortæller Klaus Pedersen.
Til at starte med var offshore-muligheden blot en af mange punkter, som TDC undersøgte for at opnå større besparelser.
- Det var ikke et krav fra vores side, at der var en offshore-option i aftalen. Men det var til gengæld et krav, at vi kunne få en løsning, der var økonomisk attraktiv. Det kan være svært at få en væsentlig gevinst ved at outsource til en anden dansk partner, hvis man har en nogenlunde veltrimmet it-organisation. Mange af volumen-fordelene havde vi i forvejen selv. Det blev derfor hurtigt klart, at hvis vi skulle spare, skulle der offshore-elementer ind i aftalen, fastslår Klaus Pedersen.

Klaus Pedersen vil ikke sige, hvor store besparelser de regner med at opnå, men erkender, at de bliver "en del større", end hvis opgaverne skulle løses af en ren dansk outsourcing-partner. Det var derfor IBM's trumf i forhandlingerne, at de har en stærk tilstedeværelse i lavomkostningslande. Men på trods af fordelen var det TDC og ikke IBM, der præsenterede muligheden.
- Det var ikke IBM, der foreslog ideen med at få løst opgaver offshore for at spare penge. Det var os selv, der spurgte til det i den første dialog, vi havde med dem. De var dog imødekommende over for ideen, siger den administrerende direktør.
For TDC var det til gengæld et helt klart valg, at de ikke selv forsøgte at indgå en aftale med et lokalt selskab.
- Vi har valgt helt bevidst ikke at gå direkte til et indisk firma. Ved at benytte IBM skal vi ikke selv til at bygge bro mellem den danske og indiske kultur. Det ville være en udfordring, som kunne tage lang tid, vurderer Klaus Pedersen.

TDC's modenhed i forhold til at indgå offshore-aftaler kommer efter længere tids erfaring med at outsource større opgaver. I løbet af det seneste år har TDC gennemgået it-området for at analysere, hvad der skulle outsources, og hvad der skulle forblive i huset.
- Vi gennemgik alle it-områderne for at finde de oplagte outsourcing-kandidater. Vi vurderede for det første, om et område var strategisk vigtigt eller ej. Vi ville ikke outsource områder, der havde stor betydning for kerneforretningen. Dernæst så vi på, om der var orden i det pågældende område. Hvis der ikke var orden, var det ikke en outsourcing-kandidat. Til sidst så vi på, om der lå et bedre potentiale hos andre i at løse opgaven end hos os selv. Vi kom frem til, at kun to områder var oplagte kandidater: Supportområdet, som vi outsourcede i januar, og ERP-området, som vi nu har outsourcet, fortæller Klaus Pedersen.
Han slår fast, at der ikke er nogen planer om at outsource mere de næste par år.
Når IBM-aftalen træder i kraft 1. september, bliver 107 af TDC's it-medarbejdere overflyttet til it-virksomheden. Det betyder, at TDC's it-organisation, der for få år siden talte godt 1.000 medarbejdere, vil være reduceret til godt 600.
Capgemini-aftalen får ingen konsekvenser for medarbejdertallet.

Billedtekst:
besparelser Klaus Pedersen, direktør for Services, vil ikke sige, hvor store besparelser TDC regner med, men siger, at de bliver "en del større", end hvis opgaverne skulle løses af en ren dansk outsourcing-partner.

Boks:
Tdc's outsourcing
• Februar 2003: TDC outsourcer drift og vedligehold af kunde-, ordre- og faktureringssystemer til CSC. 183 TDC-arbejdspladser flyttes til CSC. Kontraktens værdi er anslået til 425 millioner og løber i fem år.
• Januar 2005: TDC outsourcer support af interne arbejdspladser til CSC. 112 arbejdspladser overføres til CSC. Kontraktens værdi er anslået til 385 millioner og løber i syv år.
• Juni 2005: TDC offentliggør outsourcing-aftale om udvikling og vedligeholdelse af ERP-systemerne til IBM. 107 arbejdspladser flyttes til IBM.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere