RFID stiller nye krav

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 5. august 2005.


Teknologien bag chipbaserede trådløse radiobrikker virker, og nu arbejder pionervirksomhederne med at gøre netværkene klar til at modtage data fra tusindvis af RFID-brikker.

Der er efterhånden en del erfaringer med brug af chip-baserede RFID-systemer (Radio Frequency Identification). Således har Siemens, der er en af de større europæiske producenter, omkring, alene 250.000 RFID-læsere i brug. Det er konstateret, at de trådløse overførsler fra RFID-brikker fungerer. Nu er en række af de selskaber, der er længst fremme gået over til at arbejde med, hvordan de skal tilpasse deres arbejdsprocesser til teknologien, samt med forretningsmodellerne for anvendelsen.
- Teknologien virker. Vi har læse-rater på RFID-brikkerne på 99,7 procent, og det resultat kan vi sagtens leve med. Nu ligger udfordringerne i de ofte oversete udfordringer, der ligger i at oplære medarbejderne i at bruge denne teknologi og at tilpasse arbejdsprocesserne, og så er vi optaget af, hvordan vi skal holde styr på de øgede datamængder, der kan blive resultatet af at have tusindvis af RFID-brikker på netværket, siger business logistic manager Monika Oswald i papir-koncernen SCA.

SCA har gennem flere år benyttet RFID til at følge rullerne med pulppapir, som den blandt andet fremstiller toiletpapir af.
SCA mener, at RFID hurtigt vil blive standard til identifikation af varer, men det betyder ikke, at teknologien helt vil udkonkurrere stregkoder, mener virksomheden.
- Omkostningerne vil betyde, at der ikke kommer en chip på en rulle toiletpapir foreløbig, siger Monika Oswald.

Omkostningerne er også afgørende for den tyske stormagasin-koncern Kaufhof, der i samarbejde med landets øvrige varehuse har foretaget en række forsøg med teknologien.
- Vi kan i øjeblikket få RFID-brikker for 2,25 - 3,00 kroner, og vi har beregnet besparelserne til at svare til 1,10 kroner. Derfor vil vi i første omgang benytte genanvendelige RFID-brikker til dyrere varer, så omkostningerne kan komme ned under gevinsten, siger product manager Uwe Quiede fra Kaufhof.

Billedtekst:
Høj pris I Kaufhof vil RFID-brikker i første omgang være forbeholdt de dyrere varer for at holde omkostningerne under den potentielle gevinst.
Foto: Siemens Business Services.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere