Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 12. august 2005.
Distributøren Bridema er langt fremme med planer om at gå direkte over for både erhvervs- og privatkunder.
I september vil den danske distributør Bridema lancere en ny webhandelsplads med salg til både private og virksomheder. Dermed følger Bridema efter distributøren Bluecom, der tidligere på året stiftede sin egen parallelforretning. Men i modsætning til Bluecom, der forsøgte at skjule, at det havde etableret en direkte salgskanal, ønsker direktør i Bridema Dean Nielsen at være åben omkring det nye initiativ.
- Vi synes, man skal være åben omkring det her. Der er ingen grund til at forsøge at holde det skjult, for det kan man ikke alligevel, siger han.
Minimumsforventningerne til den nye internetbaserede afsætningskanal er en omsætning på 150 millioner kroner de første 18 måneder, og Dean Nielsen forventer, at der er 27 ansatte fra selskabets start.
- Når man ser på, hvad der findes af internetsalg til private og erhvervslivet, så er det klart, at det kan gøres bedre. Vi vil komme med nogle ting inden for salg, service og organisation, der ikke tidligere er set, og som vil sætte nye standarder for e-handel, er den ambitiøse udmelding fra Bridema-direktøren.
Han henviser til sine 15 år i branchen, der blandt andet har givet ham et omfattende netværk og nye ideer til, hvordan en internetforretning kan køres.
Ren dansk
Dean Nielsen afviser dog, at den nye webplads vil få betydelige konsekvenser for Bridemas distributionsforretning.
- Det vil selvfølgelig få nogle konsekvenser, men i og med, at vi kun har to procent af vores omsætning i Danmark, tror jeg ikke, at det vil få den store betydning, siger han.
Dean Nielsen understreger, at der udelukkende er tale om en dansk portal, og at salget er rettet mod danske kunder, samt at selv om selskaberne kan trække på den samme ekspertise, er der tale om to uafhængige selskaber.
- Det er vigtigt for os at understrege, at selskaberne er to selvstændige juridiske enheder. Vi har en klar strategi om ikke at blande tingene for meget sammen, så det er helt klart, hvem der står for hvad i de to selskaber, siger han.
Bridema har 50 ansatte, som omsætter for 1,8 milliard om året. Dean Nielsen oplyser endvidere, at det nye selskab er på udkig efter nye sælgere, der blandt andet kan tage sig af salget til erhvervslivet.