Dansk mobilløsning klar til internationalt gennembrud

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. august 2005.


Adgang til e-mail og kalender via håndholdt computer og mobiltelefon. Vvs-folk, der afrapporterer vareforbrug og registrerer tid ude hos kunden direkte hjem til virksomhedens ERP-system. Innovativ teknologi kan i dag virkeliggøre noget af visionen om det mobile kontor, men er det godt nok?

Dansk softwarefirma vandt Microsoft-pris for sin mobile løsning og satser nu på internationalt gennembrud.

Den lille danske softwarevirksomhed WPA i Haslev på Sjælland har i løbet af de sidste to et halvt år opbygget en kreds af danske kunder til sin mobile løsning, der giver adgang til ERP-systemer fra håndholdte computere.
Sidste måned valgte Microsoft at tildele virksomheden den årlige partnerpris for teknisk innovation inden for mobile løsninger. Med prisen i ryggen håber virksomheden nu på at udvide sit marked til udlandet.
Løsningen, som Microsoft valgte at præmiere, giver mulighed for at få adgang til ERP-systemer som C5, Navision Attain og Winfinans fra en håndholdt computer. Løsningen er rettet mod service-industrien, og WPA har store forventninger til det mobile kontor.
- Vi tror på, at alt i den her sektor bliver mobilt, siger Jens Davidsen, CEO for WPA.
- Vi startede egentlig i håndværkersektoren, men i dag er vores kunder serviceteknikere i bred forstand. Folk som alarmfolk, elektrikere og hvidevarefolk.
Jens Davidsen medgiver dog, at markedet stadig er i sin vorden.
- Vores løsning betragtes stadig som nice-to-have, ikke need-to-have. Det er en ny post på budgettet for de fleste, forklarer Jens Davidsen.
Hans salgsargument er, at de fleste vil tjene investeringen hjem på mindre end et år, ved at virksomhederne får udfaktureret mere og kan udnytte folkene i marken mere effektivt.

WPA's løsning består af to delsystemer: et webbaseret callcentersystem, hvor folk hjemme på kontoret løbende kan planlægge servicefolkenes arbejde, og et mobilsystem, som servicefolkene anvender på håndholdte computere med Windows Mobile 5.0. Ved hjælp af de håndholdte computere kan servicefolkene i marken løbende se, hvilke ordrer der skal udføres, samt hvad der skal leveres. Kommunikationen mellem de håndholdte computere og callcentersystemet foregår ved hjælp af webservices over GPRS. Løsningen er baseret 100 procent på Microsofts .Net-platform, hvilket var et bevidst valg fra WPA's side.
- Vi kunne ikke sidde hernede på Sydsjælland og bestemme verdens gang for hverken software eller hardware. Hvis vi skulle lave noget, som ikke endte i en teknologi-ø, måtte vi ride med de store heste, siger Jens Davidsen.
Efter WPA vandt Microsoft-prisen er der sket en hel del, især på det udenlandske marked.
- I den store verden har prisen virkelig givet genlyd. I USA går det meget stærkt i øjeblikket.
WPA håber, at det kommer til at gå endnu hurtigere til efteråret, når Microsoft lancerer Small Business Accounting 2006.
WPA er nemlig i gang med at udvikle en mobil løsning til Small Business Accounting 2006 og forventer at have den klar, når Microsofts økonomisystem rettet mod små virksomheder lanceres i USA.
- Vi arbejder dag og nat på at være klar til lanceringen. Vi viste Microsoft løsningen i Minneapolis, og de var begejstrede, siger Jens Davidsen, der er på udkig efter investorer, så WPA kan få adgang til det store amerikanske marked.
- Vi har en traditionel dansk it-husmands-økonomi, der ikke er gearet til et amerikansk eventyr. Vi arbejder derfor på at finde investorer, der kan hjælpe os med at komme til USA, fortæller Jens Davidsen.

Billedtekst:
prisværdig Jens Davidsen (til venstre) modtog Microsofts pris for teknisk innovation for WPA's mobilløsning. Til højre står hans chief technical officer, Morten Paarup, og i midten Microsofts Allison Watson, vice president, Worldwide Partner Sales and Marketing Group.