Pionerens blandede erfaringer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. august 2005.


Mobil adgang til virksomhedens ERP-system giver vvs-specialisten Danvan bedre overblik. Fordelene har dog ikke været uden omkostninger.

Danvan stod for at skulle udskifte sit gamle Navision Financials for to år siden. Der var tale om en gammel version, der ikke kunne udbygges til at håndtere eksempelvis e-faktura. Danvan, der sælger og servicerer vandingsanlæg til gartnerier, benyttede lejligheden til at undersøge muligheden for at få adgang til det nye ERP-system fra håndholdte computere.
-Vi havde et krav om at få en mobil løsning til det nye ERP-system. Målet var at få en mere struktureret hverdag med hurtig tilbagemelding på folks arbejde, daglig status på udestående arbejde, kontrol over lagersituationen og hurtigere udfakturering, siger Bo Jørgensen, direktør for Danvan.

På det tidspunkt var der ikke det store udbud af mobile ERP-løsninger på markedet, men via leverandøren af Danvans nye ERP-system, Lundberg Data, kom Danvan i kontakt med det nystartede Wireless Pocket Application (WPA).
- WPA var nystartet på det tidspunkt, og vi har været 100 procent med fra starten. Vi har oplevet alt, hvad der er af børnesygdomme i sådanne systemer, siger Bo Jørgensen, der eksempelvis nævner, at der kunne være dobbeltopdateringer af nogle poster, problemer med forbindelsen og en håndholdt computer, der ikke altid opførte sig som forventet. Danvan ofrede derfor en del personaletid sammen med WPA på at få systemet implementeret og få det til at fungere ordentligt.

Trods startproblemerne, er Bo Jørgensen dog tilfreds med systemet i dag.
- Systemet fungerer rimeligt godt nu. Det har hjulpet gevaldigt, at vores folk eksempelvis ikke skriver deres materialesedler på bagsiden af cigaretpakken eller madpapiret. Samtidig kan de selv oprette ordrer og se priserne med det samme, så de har fået et godt værktøj at arbejde med. Systemet gør det nemt at se, hvad der er af igangværende arbejde, samt hvor mange timer der er brugt på et projekt. Det er nok der, man får øjnene op for, hvor der er indtjening, og hvordan man kan få forbedret indtjeningen, fortæller Bo Jørgensen.
Selvom systemet fungerer relativt godt nu, mener Bo Jørgensen ikke, at det har givet de forventede gevinster.
- Men vi er godt på vej. Systemet er nok så godt, som det kan blive, men man skal ikke forvente, at man sparer halvdelen af administrationsomkostningerne, beretter Bo Jørgensen.

Systemet anvendes af Danvans 14 kørende folk, der blandt andet bruger det til at finde materialepriser, når de står ude hos en kunde. Med 60.000 forskellige materialer kan det være en stor hjælp.
Generelt er de 14 elektrikere, vvs-folk og andre montører glade for systemet, selvom nogle har været skeptiske.
- Der er måske nogle, der er bange for, at den nye teknik skal kontrollere dem. Det er dog ikke meningen. Det er ikke det, det handler om. Med systemet får vi et bedre overblik og mulighed for at fakturere, så snart et job er færdigt, siger Bo Jørgensen.