Når CRM ikke skaber værdi

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.


Det burde give så stor værdi, men ofte giver det alt for lidt. Det er synet, der møder en, når man ser ud over det danske CRM-landskab.
It-cheferne bruger mange penge på kundestyringssystemer. Rigtig mange penge. Ifølge Dansk IT er CRM virksomhedernes fjerdestørste it-udgift. Og CRM-omkostningerne for den enkelte virksomhed er kun steget i de seneste par år. Men investeringerne giver ikke altid den forventede positive effekt på bundlinjen.
Topchefer fra Grundfos, SAS og BG Bank har i de seneste par måneder åbenhjertigt fortalt, at de har haft skuffende oplevelser med kundestyringssystemer. Systemerne har ikke givet den værdi, som de havde forventet. Og de står langtfra alene.
Vi sætter derfor i dette nummer af CIO fokus på CRM. Vi ser på, hvilke udfordringer virksomhederne oplever. Om det er en stor eller en lille virksomhed, er de største faldgruber ofte de samme. Vi tager også temperaturen på nogle af it-branchens egne virksomheder og ser på, hvordan CRM bliver anvendt hos dem, der burde have allermest styr på it-værktøjer. Har de selv så godt styr på det?

God læselyst.

Christina Just
Redaktør




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis