Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.
Det burde give så stor værdi, men ofte giver det alt for lidt. Det er synet, der møder en, når man ser ud over det danske CRM-landskab.
It-cheferne bruger mange penge på kundestyringssystemer. Rigtig mange penge. Ifølge Dansk IT er CRM virksomhedernes fjerdestørste it-udgift. Og CRM-omkostningerne for den enkelte virksomhed er kun steget i de seneste par år. Men investeringerne giver ikke altid den forventede positive effekt på bundlinjen.
Topchefer fra Grundfos, SAS og BG Bank har i de seneste par måneder åbenhjertigt fortalt, at de har haft skuffende oplevelser med kundestyringssystemer. Systemerne har ikke givet den værdi, som de havde forventet. Og de står langtfra alene.
Vi sætter derfor i dette nummer af CIO fokus på CRM. Vi ser på, hvilke udfordringer virksomhederne oplever. Om det er en stor eller en lille virksomhed, er de største faldgruber ofte de samme. Vi tager også temperaturen på nogle af it-branchens egne virksomheder og ser på, hvordan CRM bliver anvendt hos dem, der burde have allermest styr på it-værktøjer. Har de selv så godt styr på det?
God læselyst.
Christina Just
Redaktør