Outsourcingmarkedet er under fortsat forandring

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.


Outsourcing 
Danske virksomheder er blevet mere professionelle til at outsource. Valget af opgaver og forventningerne om besparelser er derfor blevet mere realistiske.

Store virksomheder er begyndt at insource. Mindre virksomheder laver fuld outsourcing. Og i fremtiden er offshore en naturlig del af outsourcingaftalerne. Det er et par af buddene på, hvordan outsourcingmarkedet kommer til at se ud i fremtiden, fra de to analysehuse IDC og Forrester.
Danske virksomheder har efterhånden god erfaring i at outsource. Markedet er derfor præget af en høj grad af professionalisering. Virksomhederne er blevet dygtigere til at presse prisen, når outsourcingaftalerne skal genforhandles. IDC oplever, at store virksomheder, der oftest har været tidligt ude med at outsource, er begyndt at insource opgaver.
- Flere større virksomheder har erfaret, at der er områder, som de ikke længere ønsker at outsource. Enten er det en strategisk beslutning om, at de er for forretningskritiske og derfor bør udføres in-house. Det kan eksempelvis være udviklingsopgaver eller projektledelse af større opgaver. Eller det kan skyldes, at noget er gået galt i outsourcingen, vurderer analytiker Karsten Fogh Ho-Lanng fra IDC.
Omvendt har mindre danske virksomheder lært, at de skal outsource meget, før de opnår stordriftsfordele. Flere og flere vælger derfor at outsource mange it-opgaver på én gang til én leverandør. For selvom virksomhederne begynder at have et mere nuanceret billedet af fordelene ved at outsource, så er det stadig de store besparelser, der lokker mest.
Mere offshore
Besparelser er også årsag til, at offshore er rykket ind i de store outsourcingaftaler. Ifølge Forrester var der offshoreelementer i godt seks procent af de 248 megaaftaler, der blev gennemført i Europa i 2004. Men andelen af opgaverne, der reelt blev løst offshore, er stadig lille, og offshore-megaaftaler er fortsat sjældne. Forrester vurderer, at de store outsourcingleverandører fortsætter med at øge bemandingen i lavomkostningslande, mens indiske it-virksomheder styrker deres positioner i Europa. IDC kan også bekræfte denne tendens.
- Om et par år taler vi ikke længere om offshoreoutsourcing. På det tidspunkt vil det være en naturlig del af outsourcingopgaverne, at dele bliver løst i lavomkostningslande. Danske virksomheder vil fremover i langt højere grad outsource til lokale afdelinger og ikke direkte selv til Indien, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Både IDC og Forrester forventer, at væksten på outsourcingmarkedet vil være faldende, men fortsat høj. IDC forventer en generel outsourcingvækstrate på 11 procent om året i de næste fem år. Forrester konstaterer, at infrastrukturmanagement, applikationsmanagement, desktopmanagement og supportservices var de fire absolut største områder, der blev outsourcet i 2004.

Boks:
Hotte outsourcingområder
Forventet stigning om året i den næste fem år:

Infrastrukturhosting: 21 procent
Software som en service: 19 procent
Netværk og desktop: 12 procent

Kilde: IDC, 2005

Boks:
de største i Danmark
De tre største danske outsourcingleverandører:

IBM: 1,41 milliarder kroner*
CSC: 1,30 milliarder kroner
KMD: 0,39 milliarder kroner

*) eksklusive omsætning fra Maersk Data

Kilde: IDC, 2004




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere