Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.
Outsourcing
Danske virksomheder er blevet mere professionelle til at outsource. Valget af opgaver og forventningerne om besparelser er derfor blevet mere realistiske.
Store virksomheder er begyndt at insource. Mindre virksomheder laver fuld outsourcing. Og i fremtiden er offshore en naturlig del af outsourcingaftalerne. Det er et par af buddene på, hvordan outsourcingmarkedet kommer til at se ud i fremtiden, fra de to analysehuse IDC og Forrester.
Danske virksomheder har efterhånden god erfaring i at outsource. Markedet er derfor præget af en høj grad af professionalisering. Virksomhederne er blevet dygtigere til at presse prisen, når outsourcingaftalerne skal genforhandles. IDC oplever, at store virksomheder, der oftest har været tidligt ude med at outsource, er begyndt at insource opgaver.
- Flere større virksomheder har erfaret, at der er områder, som de ikke længere ønsker at outsource. Enten er det en strategisk beslutning om, at de er for forretningskritiske og derfor bør udføres in-house. Det kan eksempelvis være udviklingsopgaver eller projektledelse af større opgaver. Eller det kan skyldes, at noget er gået galt i outsourcingen, vurderer analytiker Karsten Fogh Ho-Lanng fra IDC.
Omvendt har mindre danske virksomheder lært, at de skal outsource meget, før de opnår stordriftsfordele. Flere og flere vælger derfor at outsource mange it-opgaver på én gang til én leverandør. For selvom virksomhederne begynder at have et mere nuanceret billedet af fordelene ved at outsource, så er det stadig de store besparelser, der lokker mest.
Mere offshore
Besparelser er også årsag til, at offshore er rykket ind i de store outsourcingaftaler. Ifølge Forrester var der offshoreelementer i godt seks procent af de 248 megaaftaler, der blev gennemført i Europa i 2004. Men andelen af opgaverne, der reelt blev løst offshore, er stadig lille, og offshore-megaaftaler er fortsat sjældne. Forrester vurderer, at de store outsourcingleverandører fortsætter med at øge bemandingen i lavomkostningslande, mens indiske it-virksomheder styrker deres positioner i Europa. IDC kan også bekræfte denne tendens.
- Om et par år taler vi ikke længere om offshoreoutsourcing. På det tidspunkt vil det være en naturlig del af outsourcingopgaverne, at dele bliver løst i lavomkostningslande. Danske virksomheder vil fremover i langt højere grad outsource til lokale afdelinger og ikke direkte selv til Indien, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Både IDC og Forrester forventer, at væksten på outsourcingmarkedet vil være faldende, men fortsat høj. IDC forventer en generel outsourcingvækstrate på 11 procent om året i de næste fem år. Forrester konstaterer, at infrastrukturmanagement, applikationsmanagement, desktopmanagement og supportservices var de fire absolut største områder, der blev outsourcet i 2004.
Boks:
Hotte outsourcingområder
Forventet stigning om året i den næste fem år:
Infrastrukturhosting: 21 procent
Software som en service: 19 procent
Netværk og desktop: 12 procent
Kilde: IDC, 2005
Boks:
de største i Danmark
De tre største danske outsourcingleverandører:
IBM: 1,41 milliarder kroner*
CSC: 1,30 milliarder kroner
KMD: 0,39 milliarder kroner
*) eksklusive omsætning fra Maersk Data
Kilde: IDC, 2004