Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. september 2005.
TrygVesta var en af pionererne inden for CRM i Danmark. I 1998 startede firmaet som en af de første med at implementere Siebel. I dag bruger flere end 1.500 af medarbejderne CRM-systemet.
Når TrygVestas it-direktør Martin Bøge Mikkelsen i dag gør status, kan han se, at der var en række udfordringer, de måtte lære at håndtere på den lange rejse.
En udfordring var sammenspillet mellem processer og systemer. I starten lænede de sig for meget op ad Siebel-systemet. TrygVesta var derfor nødt til at gennemgå alle processerne en gang til og få dem tilpasset i systemet, så de passede bedre ind i forretningen.
- I dag har vi justeret de oprindelige processer, der blev lavet til CRM-systemet, så de eksempelvis har et bedre kundefokus. Det har taget os nogle år at finpudse dem, forklarer Martin Bøge Mikkelsen.
En anden udfordring var at få medarbejderne til at bruge systemet. Medarbejderne havde nogle faste rutiner, som ikke var så lette at ændre på.
- I starten var det muligt for brugerne både at bruge Siebel-systemet og de gamle systemer. Men nogle af de gamle systemer blev brugt alt for meget. Vi valgte derfor at lukke de andre systemer trinvis, så det kun var muligt at bruge Siebel-systemet, siger it-direktøren.
Derudover erkendt virksomheden, at uddannelsen af medarbejderne skulle være langt bedre. I dag bruger TrygVesta langt mere tid på at træne folk i at bruge systemet.