Eksperimentarium for nye medier

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.


Netværk Ørestad Nord blev officielt indviet som ny bydel i fredags. Målet er at skabe et nyt kraftcenter for kommunikationsteknologi med brugeren som hovedperson.

Nu er Ørestad Nord officielt blevet til en rigtig bydel, og ambitionerne er store. De to universiteter og DR-byen vil bruge det kommende naboskab til et tæt samarbejde, hvor fremtidens medier udvikles - med teknikken i anden række.

Der går lige et års tid, før DRs nye bygninger i Ørestaden er fyldt op med mennesker og liv. Men bortset fra det ligger de tre institutioner linet op trip-trap-træsko ned langs Emil Holms Kanal: Københavns Universitet Amager (KUA) med dets humanistiske fag, IT-Universitetet og DR-Byen. Sammen med de andre institutioner i området og en række it-firmaer, der har meldt sig ind i netværket Crossroads Copenhagen, skal naboskabet være drivkraften i samarbejdsprojekter, der skal være tættere og mere ambitiøse end hidtil set. Og fokus skal være på indhold, ikke teknik.
Sådan lød det igen og igen, da Ørestad Nord i fredags officielt blev erklæret for åben. Generaldirektør for DR, Kenneth Plummer, så muligheden for at gøre området til et stort eksperimentarium for netværkssamfundet.
- Ørestad Nord skal være det sted, hvor de nye ideer opstår. Det skal være et centrum for medier, kultur og kommunikationsteknologi og et sted, hvor DR's medarbejdere skal kunne møde andre end lige deres kolleger, fortsatte han.
Det gør nogle af DR-folkene allerede, for DR ‘tyvstartede' i januar med projektet MIL - Mobil Indholds Lab. Et samarbejde mellem DR, TDC, IT-Universitetet, Institut for Medievidenskab på Københavns Universitet Amager og Danmarks Designskole skal at finde frem til, hvilke mobile medier unge ønsker sig i fremtiden. Det er første gang, at DR har et kommercielt firma med i et samarbejde allerede i ide-fasen, så det har krævet et nyt sæt spilleregler at nå så langt, forklarer udviklingschef i DR Interaktiv, Sofus Midtgaard:
- Vi har sænket paraderne nu, og så må vi tage kampene, der kommer, bagefter. DR og TDC har sammen førsteret til ideerne, der opstår, og så må vi aftale hen ad vejen, hvem der vil bruge hvilke ideer, siger Sofus Midtgaard, der håber, at projektet vil sætte nye standarder for hvordan man sammen skaber innovation:
- Hvis et nyt marked skal drives i gang, så er det brugerne, der skal være udgangspunktet, uanset hvem der kommer til at tjene penge på det senere hen. Vi forsøger at undgå, at dem fra TDC sidder og tænker "er det noget, der kan generere UMTS-trafik", når en ny ide bliver diskuteret. Teknikken skal nok komme. Og så er det nyt for os at inddrage de akademiske discipliner, siger han. Der har for eksempel været eksperter i etnologi og sociologi indover til at inspirere og udfordre.
Men hvorfor er det nu lige nødvendigt at tænke i bydele og opbygge områder, hvor parterne i samarbejdet bor klos op og ned ad hinanden i en tid, hvor hele kloden er forbundet og tilgængelig?
- Forskning fra MIT har vist, at den fysiske nærhed er afgørende, når forskellige faglige grupper skal samarbejde. Og det betyder rigtig meget for os, at vi lige kan smutte over til naboen og holde et møde. Vi bruger også Skype, og hvad der ellers findes af muligheder for at kommunikere, men den personlige kontakt kan ikke erstattes, siger Pouline Middleton, direktør i Crossroads Copenhagen.
Forskningschef i Nokia Karsten Vandrup er enig:
- Nærhed betyder alt, og efter min mening er virtuelle samarbejdsmiljøer opreklamerede. De bunder som regel i sparehensyn. Tilsvarende bliver man nødt til at være til stede lokalt for at få de samme indtryk, som dem man skal udvikle til, siger Karsten Vandrup og illustrerer pointen med en anekdote: Efter et foredrag, han engang holdt for en flok internationale studerende, kommer en japansk pige hen til ham og spørger, hvorfor Nokia ikke gør noget ud af designet på deres telefoner?
- Jeg var chokeret. Design troede jeg var noget, vi havde meget godt styr på.

Boks:
Crossroads Copenhagen
Med en bevilling på 10 millioner kroner fra Videnskabsministeriet over fire år har Crossroads Copenhagen siden 2003 arbejdet for at etablere netværk og være fødselshjælper for samarbejder mellem medlemmerne med udgangspunkt i de mange forskellige institutioner i Ørestad Nord. En række it-firmaer er også meldt ind, blandt andet TDC, Nokia, HP og CSC.
- Medlemmerne kommer med de gode ideer, og så finder vi frem til deltagere, der vil kunne give hinanden noget. Det kan også være et firma, der ikke er medlem, siger Pouline Middleton, direktør i Crossroads Copenhagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere