Service i højsædet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. oktober 2005.


Danmark skal blive bedre til at sætte borgeren i centrum.
Det budskab har vi efterhånden hørt nogle gange - og nu hører vi det igen fra OECD, der har brugt et år på at evaluere vort lille kongeriges strategi for e-government samt den praktiske udførelse.
Ifølge OECD er danskerne gode til meget, men ikke lige til at sætte service i højsædet og borgerne i centrum.
Det er således ikke service, der står øverst, når vi digitaliserer, men effektivisering. Det koster på servicefronten. Og det koster igen på borgernes lyst til at bruge løsningerne. Forståeligt nok i de tilfælde, hvor borgerservice er en eufemisme for forvaltningseffektivisering.
I skrivende stund er dog sket en glædelig, servicefremmende begivenhed. Datatilsynet har accepteret, at bibliotekerne fortsætter med at sende ukrypterede e-mails til lånerne om reserverede bøger de næste fem år.
De mails er serviceydelser, som mange borgere i praksis benytter og sætter pris på, lyder begrundelsen.
Tak til Datatilsynet for afgørelsen og tak til bibliotek.dk, der netop nu kører net-kampagne, for at vise vejen til bedre borgerservice.
Til lykke til Danmark. Way to go.

God læselyst.

Lisbeth Egeskov
Redaktør




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere