Telefonen som diktafon

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. november 2005.


Læger og advokater udnytter muligheden for at indtale diktater over telefonen.

Lægerne på Silkeborg Centralsygehus har i ni måneder anvendt telefonen som en diktafon. Der er ikke tale om en bestemt avanceret telefonmodel udstyret med dikatafon. Nej, alle telefoner med trykknapper kan anvendes som diktafon. Lægerne skal blot ringe til et bestemt nummer, der giver adgang til et digitaliseret dikteringssystem kaldet DigiDict.
DigiDict er en løsning, der består af en Cisco Call Manager, en Microsoft SQL Server samt en række programmer, der understøtter Microsofts Telephony API. DigiDict gemmer diktater som lydfiler i SQL Server-databasen sammen med metadata, så diktaterne senere kan hentes frem ved hjælp af søgeord.
Når en læge ringer til DigiDicts nummer, bliver lægen bedt om at identificere sig med en trecifret kode. Lægen indtaster sit personlige nummer efterfulgt af "#"; ganske som det kendes fra andre voice-response-systemer som eksempelvis tele-banker. Herefter bliver lægen bedt om at indtaste en kode for hospitalsafsnittet, som lægen tilhører, en kode for typen af diktat - hastediktat, stuegangsdiktat eller lignende - samt patientens cpr-nummer. Oplysningerne gemmer DigiDict i SQL Server-databasen sammen med en lydfil for diktatet. Via en webbaseret brugergrænseflade kan lægesekretærerne logge på DigiDict-systemet og få adgang til diktaterne.

It-chef John Wegner fra Silkeborg Centralsygehus var med til at indføre DigiDict på Silkeborg Centralsygehus.
- Det er nyt for lægerne, at de skal tilføje metadata i form af diktattype og geografisk afsnit. Fordelen er, at de nu slipper for båndlogistik og kan diktere hvorsomhelst fra, siger John Wegner.
Før DigiDict skulle lægerne indtale deres diktater via diktafoner og sørge for at hente og aflevere deres bånd til en sekretær. Da et egentligt dikteringssystemet skulle anskaffes, viste det sig, at DigiDict, sammen med en udbygning af den eksisterende IP-telefoni på sygehuset, ville være billigere end et traditionelt dikteringssystem med faste pladser.
It-afdelingen håndterer selv IP-telefonien på Silkeborg Centralsygehus, der består af både faste IP-telefoner og mobile IP-telefoner der fungerer via et trådløst netværk. De trådløse IP-telefoner giver lægerne mulighed for at diktere overalt på sygehusets område. Men ikke kun der.
- Der foregår også opsøgende arbejde ude i private hjem. Her kan man via en almindelig mobiltelefon eller fastnet-telefon også foretage diktat, siger John Wegner.
John Wegner understreger også, at lægerne i tilfælde af, at patientens cpr-nummer ikke kendes på diktattidspunktet, kan nøjes med at identificere sig med deres trecifrede kode.
Systemet gør det nemmere at dele arbejdet mellem lægesekretærerne, der også har mulighed for at arbejde hjemmefra via den webbaserede brugergrænseflade.
- I spidsbelastningssituationer kan sekretærerne logge på hjemmefra i stedet for at skulle tage hele vejen ind til sygehuset, Sekretærdelen er blevet effektiviseret enormt, siger John Wegner.

Silkeborg Centralsygehus har valgt at have DigiDict-systemet stående på sygehuset. Ifølge producenten af DigiDict, Ementor, er det også muligt at leje adgang til et DigiDict-system som hostes af Ementor. Ifølge salgschef Thomas Hejgaard fra Ementor tester et advokatfirma i øjeblikket den hosted løsning.

Billedtekst:
Lægerne slipper for båndlogistik, fortæller it-chef John Wagner, Silkeborg Centralsygehus.