Mobiltelefonen bliver omstillingens forlængede arm

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. november 2005.


Avaya bruger IP-telefoni til at integrere mobiltelefoner i omstillingsanlægget.
Resultatet af telegiganterne Avayas og Nokias samarbejde er nu på markedet: Et system, der forlænger omstillingsanlægget ud i mobiltelefonen.
Med systemet kan en medarbejder modtage opkald til kontornummeret på sin mobiltelefon. Han kan stille opkaldet om til et andet lokalnummer, sende det videre til en gruppe, eller flytte det fra sin mobiltelefon til systemapparatet, når han kommer ind på kontoret.
- Folk vil gerne have én enhed, hvor de kan få samme funktionalitet, som de er vant til at have på kontoret, siger landechef Bent Vindmar fra Avaya.
Teknisk set foregår integrationen ved, at der kører en applikation på Nokia-mobiltelefonen. Den kommunikerer med IP-telefonidelen af et Avaya-omstillingsanlæg. Løsningen kræver en Nokia-mobiltelefon med SymbianOS V7 eller højere.
Kommunikationen med mobiltelefonen foregår som almindelig GSM-trafik. Systemet benytter gængs tonesignalering til at angive, hvordan omstillingsanlægget skal behandle opkaldet. Da systemet anvender almindelig GSM, kan det bruges med enhver udbyder.
- Vi har valgt først at tilbyde løsningen til Nokia, fordi de er førende inden for smartphones. Men vi vil også understøtte andre platforme, for eksempel BlackBerry, siger Carolyn Nguyen, der leder Avayas strategi for mobile løsninger.
Hun fortæller, at den største hindring for systemet udbredelse er, at det kræver, at virksomheden investerer i IP-telefoni. Har den først det, er funktionen en oplagt udvidelse, der både kan give bedre funktionalitet og spare penge, mener hun.
- Med løsningen får man ét telefonnummer til erhvervsbrug. Og man får kun én voice mail, nemlig virksomhedens. Det sparer udgiften til mobiludbydernes voice mail, siger Bent Vindmar.
Idet alle opkald fra mobiltelefonen går ud fra virksomhedens omstillingsanlæg, kan man også spare penge på teleregningen. Især opkald fra mobiltelefoner til udlandet bliver på den måde billigere.

Billedtekst:
Det er omstillingen Nokias nye E60, E61 og E70 understøtter integrationen med Avayas omstillingsanlæg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere