Flere valgmuligheder, tak

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. december 2005.


Dialogboksforfatterne ønsker slet ikke at gå i dialog med brugeren. Alligevel lægger de som regel op til, at man skal klikke ja eller nej - og det helt uanset, om der spørges om noget eller ej.

Talrige er de gange, vi har muntret os over "Press Any Key"-beskeden og den tåbelige pc-bruger, som har famlet rundt på keyboardet for at finde den tast, der står "Any Key" på.
Lårklaskende har vi sendt kaskader af latterbrøl til vejrs i kontorlandskabet, når blondinerne har placeret deres kaffekopper i skuffen til cd-drevet. Og larmende har vi rullet os på gulvet mellem kontorstole og hæve/sænkeborde, når de tåbelige programmer igen er fremkommet med dialogbokse a la: "Windows kunne ikke åbne programmet, fordi programmet ikke kunne åbnes".
I ugen der gik blev Jan Frederiksen, som er ansat i Århus kommune, præsenteret for denne særprægede tekst i Lotus Notes:
"Der opstod en fejl under forsøg på at initialisere denne tilbagevendende oplysning. Du kan fortsætte med at slette denne oplysning, men Notes vil ikke kunne rydde op i adviseringer, der er tilknyttet denne oplysning. Denne handling kan heller ikke anvendes på en del af denne oplysning."
Det står der simpelthen. Ligesom det står enhver frit for at læse teksten igen og igen, uden at det kaster lys over betydningen.
Vi mangler en svarmulighed ud over "Ja" og "Nej" - som ret beset er meningsløse svar, al den stund, der slet ikke er tale om et spørgsmål. Et klikbart felt med "Aha" synes mere rimeligt.

Billedtekst:
OPLYSNING? I betragtning af, hvor mange gange ordet "oplysning" forekommer i teksten, er det forbavsende, så få oplysninger, den egentlig indeholder.