Ajour

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. december 2005.


Renæssance til endeløse baner
I gamle dage var papir i metermål og computere næsten uløseligt forbundet - i hvert fald hvis man ville have sine møjsommeligt kodede Word Perfect-dokumenter printet ud til brevordneren.
I vore dage gør en helt anden papirrulle tilsyneladende hyppigt computeren selskab, skal man tro en ny amerikansk kortlægning af internetbrugeres vaner.
Ifølge den svenske avis Expressen indrømmer over halvdelen af alle private ejere af et trådløst netværk at have logget på i husets badeværelse, mens de i øvrigt var relativt uforstyrrede.
Det er dog næppe under tandbørstning eller i badekarret, at surfing-aktiviteten hyppigst finder sted, vurderer forskerne bag analysen.

Livskvalitet i forkortelser
Det tyske forsikringsselskab Allianz har spurgt cirka 1.000 tyskere, hvad de ser som deres ypperste mål i tilværelsen og må konstatere, at livsgaver som at opnå kærlighed, få børn eller tjene gode penge viger for ønsket om et visitkort på bredde med en Femern-bro. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Tysk tendens er i forvejen, at selv ubetydelige titler får plads på visitkortet, og at den optimale titel som minimum har samme længe som indehaverens navn - som nu i eksemplet "Uni.-Prof. Dr. Dr. h. c. mult. Horst Wildemann", som ifølge Reuters skulle være ansat på Münchens tekniske universitet.

Ko-mik og kundeservice
Det norske forbrugerorgan Forbruker.no udskrev dette efterår en konkurrence om at levere den mest underholdende - sandfærdige - beretning om menneskelig interaktion med mobiltelefoner.
Vinderen, Tommy Sørensen fra Kjøllefjord, løb med laurbærrene for historien om, hvordan Telenor eftergav ham en mobilregning på 6.000 norske kroner, som hans malkeko Storeberta og hans senile svigermor havde påduttet ham.
Koen Storeberta havde åbenbart fået det forkerte ben ud af halmen, og det sendte en totalt uforberedt Tommy til tælling med et velrettet spark i en vis legemsdel. Med møje fik Tommy slæbt sin værkbrudne krop hjem på sofaen, men opdagede først efter nogle timer, at han i ko-vendingen havde tabt sin mobiltelefon ud af lommen. Han slæbte sig tilbage til gerningsstedet og havde held til at indkredse den forliste mobil i behørig afstand af den morgensure Storeberta. "Jeg er også glad for dig", lød senile svigermors skarpe tunge fra telefonen.
Tommys kone blev omgående sat på research: Jo, svigermor var blevet ringet op og havde haft en rigtigt dejlig - lang - snak med en meget hyggelig udlænding!
Hos Tommys mobiludbyder Telenor fik de sig et billigt grin, inden de besluttede at eftergive ham den pebrede regning med følgende opsang: "Slagt Storeberta, tag aldrig igen telefonen med i stalden og sørg for, at svigermor får tilsyn 24 timer i døgnet! Hav for øvrigt en god dag!"

Vidste du ...
... at verdens største it-messe, tyske Cebit, i marts i år havde 474.082 besøgende, 6.246 udstillere og beslaglagde et areal på 307.708 kvadratmeter? Alle tre tal ventes at stige i 2006.

Ugens citat:
"Siebels produkt-portefølje er skabt gennem opkøb af et hav af forskellige CRM-firmaer. Produkterne er mangelfuldt integrerede og baseret på vidt forskellige databaser. At skrive checks er nemt nok - at skrive software er svært!"

Oracle-topchef Larry Ellison i en bog af
Matthew Symonds fra 2003 - to år før Oracles
overtagelse af Siebel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere