Behovet for it-specialister bliver halveret inden 2010

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. december 2005.


Efterspørgslen efter it-specialister vil i 2010 være næsten det halve af i dag, forudser analysehuset Gartner. Den forudsigelse støttes af danske it-direktører, som dog tvivler på, at det vil gå så stærkt.

Analysehuset Gartner kommer nu de virksomheder, der råber om mangel på it-specialister, til hjælp. Om få år vil virksomhederne nemlig slet ikke have behov for så mange specialister. Da vil de store opgaver nemlig være sendt til lavtlønsområderne. Og de it-specialister, der er behov for, er kun dem, der ud over deres tekniske kompetencer, har tilstrækkelig forretningsforståelse til at indgå i virksomhedens forretningsudvikling.
Gartner vurderer i sin store undersøgelse af tendenser inden for it, der går under navnet Gartner Predicts 2006, at der i 2010 vil være behov for 40 procent færre it-specialister end tilfældet er i dag.
- Dagens it-specialister skal allerede nu satse på at bevæge sig fra den tekniske specialisering til mere forretningsorienterede kompetencer, hvis de vil køre sig selv i stilling som bidragsydere til morgendagens forretning, skriver Diane Morello, research vice president hos Gartner, i rapporten om it-arbejdskraft.
Morgendagens it-specialist skal beherske et bredt felt af discipliner og kan spille flere forskellige roller i en organisation. Det er en person, som har dyb indsigt i flere teknologier, er bredt orienteret om samfundshold og uddannet i kommunikation, ledelse og handel.
Programmører og specialister i it-infrastruktur rammes særlig hårdt i den udvikling. De skal allerede nu tilegne sig kompetencer i, hvordan en forretning hænger sammen: Hvor er min virksomhed mest konkurrencedygtig, hvad driver omsætningen, hvad påvirker den, og hvad er vores produkt- og servicestrategier? Bliver det ikke en del af it-specialistens værktøjskasse, er risikoen for at befinde sig i arbejdsløshedskøen om fem år høj, vurderer Diane Morello i sin rapport.

Danske it-direktører er enige i tendensen. De mener dog, at Gartner tager munden for fuld med 40 procents bortfald af it-specialistmarkedet.
- Tendensen er der, men måske ikke helt så voldsomt som de 40 procent, Gartner anslår. Men it-specialister skal være mere forretningsorienteret. De skal i dialog med virksomhedens forretning. De skal finde ud af, hvad der skal laves, og deres rolle bliver en aktiv del af forretningsudviklingen, siger Arne Hougaard Nielsen, it-direktør i ingeniørvirksomheden Cowi.
En årsag til det faldende behov for it-specialister er den øgede outsourcing af it-opgaver til lande med lavere lønninger. Visse it-specialister vil der dog altid være brug for.
- It-specialister, som arbejder med applikationsudvikling, vil der fortsat være stor brug for. Det, der først outsources til lavtlønslande, er it-infrastruktur, som netværk, servere, pc-platforme og specificeret programmeringsarbejde, altså det rent tekniske. Men de, der laver systemer og brugerapplikationer og har den daglige dialog med brugerne, dem kan man ikke undvære, mener Arne Hougaard Nielsen.
NNIT-personalechef John Vammen mener, at markedsmekanismerne vil afgøre, at specialistmarkedet regulerer sig selv.
- Kan vi ikke skaffe de rette arme og ben, så stiger priserne, og så vil udlandet kunne se en interesse i at komme tættere på os. Vi ser for eksempel store indiske it-virksomheder etablere sig i Europa, siger han.

I it-afdelingen hos tekstilvirksomheden Kvadrat er det evigt tilbagevendende tema, hvordan forretningsforståelsen hos it-folkene bliver forøget.
Et simpelt eksempel er dette: Den person, som har servere som sit arbejdsområde, skal forstå, hvorfor serverne kører langsomt på et bestemt tidspunkt på dagen. Det gør de måske, fordi den person, der sidder i bogholderiet, laver en række kørsler. Her skal it-manden ikke fokusere så meget på teknikken, at han ikke kan se, hvorfor de pokkers servere kører langsomt. Han skal se på, hvordan forretningen hænger sammen og vide, at de kørsler, der belaster systemet, er nødvendige i forhold til forretningen.
- Vi taler hele tiden med vores medarbejdere om, hvordan vi får forøget forståelsen af den del af jobbet. Gartner har helt klart ret i, at forretningsforståelse bliver vigtigere, siger Jakob Andersen, it-chef hos Kvadrat.
Virksomheden har 15 ansatte i sin it-afdeling, og it-chefen oplever ikke, at det der svært at tiltrække dygtige folk.
- Men mange er for eksempel MCSE-certificerede og meget teknisk orienteret. De har andre interesser end de forretningsmæssige, så det må vi fylde på dem bagefter. Det er en udfordring, og det kræver noget, fortæller han.

billedtekst: PÅ BØLGEN - Man er kun
specialist i to eller tre år - så
bliver teknologien mainstream. Der vil altid være job til dem,
der er med på frontbølgen, siger it-chef Jakob Andersen, Kvadrat, om jobmarkedet for
it-specialister.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere