3 åbner for walkie-talkie mobiler i Danmark

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. december 2005.


Mobilselskabet 3 overhaler de etablerede mobilselskaber inden om. Som det første teleselskab lancerer 3 tryk-og-tal-tjenester (push-to-talk) til mobiltelefoner i Danmark. Selskabet tester i øjeblikket tjenesten, som gør det muligt at bruge mobilen som en form for walkie-talkie. Selskabet forventer at tænde for tjenesten i første kvartal næste år.
Med push-to-talk-teknologien kan mobilkunder sende beskeder på mobilen uden at blive træt i tommelfingeren. Man trykker blot på en knap, indtaler en besked og sender den. Ideen er, at man på den måde kan kommunikere med en eller flere personer samtidig over mobilnettet.
Tjenesten er en data- og ikke en teleteknologi. Brugeren får tildelt et nummer, en unik IP-adresse, og skal én gang programmere IP-numre ind for de personer eller de grupper, som han vil tale med. Der er med andre ord tale om en simpel form for IP-telefoni på mobilen.
3 går i første omgang efter erhvervsmarkedet, hvor en virksomheds medarabejdere hurtigt og enkelt kan komme i kontakt med hinanden. Push-to-talk har allerede været en pæn succes i USA, hvor mobilselskabet Sprint Nextel har tiltrukket millioner af brugere til tjenesten blandt så forskellige erhvervsgrupper som taxichauffører, sikkerhedsvagter i bygninger og kontorfolk, der holder små konferencer over mobilerne.
I Europa har mobilselskaberne tøvet med at indføre tjenesten. Det skyldes blandt andet, at der har manglet fælles standarder på området, og at mobilselskaberne ikke har kunnet se den store indtægt på tjenesten. I Danmark har både TeliaSonera og Sonofon tidligere meldt ud, at de var parate, men der er endnu ikke sket noget. Og det er der sikkert gode grunde til, vurderer Brian Troelsen, teleanalytiker hos IDC Nordic.
- Push-to-talk er ikke en ny killer-applikation. Tjenesten kan være interessant for nogle få, men det helt store marked for tjenesten har jeg svært ved at få øje på, siger han.

Boks:
Push-to-talk teknisk set
Kernen i systemet udgøres af en push-to-talk-server i mobiloperatørens netværk. Brugerne skal som det første oprette en fælles samtalegruppe på hver deres mobil. Når man trykker på sendeknappen, skal man afvente et signal, inden man kan tale.
Push-to-talk-serveren kopierer samtalen og sender det til de andre i gruppen. Talemeddelelserne kommer frem med en forsinkelse på cirka to sekunder på GSM, mens forsinkelsen er et halvt sekund på et 3G-netværk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere