Tilbud om partnerskab skal holde på medarbejdere

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. januar 2006.


Kampen om de dygtigste medarbejdere, især SAP-eksperter, spidser til. Ementor vil imødegå presset med partnerstrategi.
For at klare sig i den hårde kamp om de dygtige medarbejdere har Ementors topchef i Danmark, Carsten Dilling, indført en ny strategi. Nøglemedarbejdere tilbydes partnerskab i Ementors konsulentvirksomhed og knyttes dermed tættere til virksomheden. Partnerskabsmodellen rulles ud i januar, og et tocifret antal medarbejdere ventes at få tilbuddet.
Forud er gået en fusion af management- og SAP-konsulentforretningen med henblik på at kravle op i værdikæden.
- Vi tror meget på partnerskabsmodellen, hvor nøglemedarbejdere kan få del i en upside for konsulentforretningen, samtidig med at de indgår i en større helhed. Vi kan allerede se en god effekt af incitamentet med en lavere afgangsrate, siger Carsten Dilling, der gennem sine ni måneder i selskabet har arbejdet på at sætte skik på den tabsgivende danske division af det norske selskab.
Baggrunden er et stort frafald af de ombejlede SAP-eksperter. Udskiftningen i især i første halvdel af 2005 lå omkring 15 procent over markedsgennemsnittet.
Ledelseseksperten Flemming Poulfelt fra Copenhagen Business School vender tommelfingrene op for Ementors tiltag.
- Der er prestige i et partnerskab og potentielt også penge, så det er en god måde at tiltrække og fastholde medarbejdere på. Det tænder folk. Derudover kan man gennem medejerskab også holde lønomkostningerne i ave. Så også set i det lys ser det ud til at være en fornuftig strategi, siger Flemming Poulfelt.
Det danske SAP-konsulentmarked er overophedet, og eksempelvis Siemens Business Services i Danmark har åbent erkendt, at man stjæler konsulenter fra hinanden.
Hos KMD kan man ikke lokke med partnerskaber, men med andre goder.
- Vi søger at hente og holde på medarbejderne ved hjælp af en kombination af resultatløn og work-life balance samt gode muligheder for karriereudvikling, siger kommunikations- og marketingdirektør Anders Rosbo.
Han henviser til, at i imageundersøgelser bedømmes KMD højt netop på efteruddannelsesområdet.