Teknologi og økonomi bag dankortproblemer på nettet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. januar 2006.


PBS havde i 2005 nærmest fast plads i avisernes spalter.
Bankernes it-selskab PBS havde god mediedækning i 2005. Og dækningen skyldtes hovedsagelig strid om betalinger for dankorttransaktioner, men også tekniske problemer har fyldt godt.
Mandagens nedbrud i det system, der håndterer dankortbetalinger i den "fysiske" verden, var godt nok en enlig svale, men anderledes forholder det sig med systemet, der håndterer dankortbetalinger via internettet.
Tom Lund, teknisk direktør for PBS, begrunder netproblemerne med både teknologi og økonomi.
- Vi har fået rettet op på internetsiden, men den baserer sig jo på teknologi, der slet ikke har samme modenhed som mainframeteknologien, siger Tom Lund.

PBS undlod af økonomiske årsager at dimensionere internetsystemet til ekstreme spidsbelastninger, der kun sjældent indtræder.
- Det er jo heller ikke altid, at vi orienteres om, at salget af Bruce Springsteen-billetter åbnes klokken 12, siger Tom Lund med henvisning til, at systemet er gået i knæ netop i forbindelse med billetbestilling til koncerter med store navne.
Problemerne fik i maj PBS til, sammen med leverandøren IBM, at se nærmere på, hvorledes der kunne sættes en stopper for den manglende stabilitet. Blandt forholdsreglerne var anskaffelse af et dubletsystem. Det gør det blandt andet muligt at fordele belastningen.
Ifølge den tekniske direktør har der imidlertid været en tendens til at gøre PBS til skydeskive for alle problemer.
- PBS løber bestemt ikke fra sit ansvar, og vi har haft problemer og udfordringer, som vi dog føler, at vi har godt styr på nu. Men det er nu heller ikke altid, at problemerne eller fejlene ligger hos PBS, siger Tom Lund, der af hensyn til kundeforhold ikke ønsker at uddybe udsagnet.

Billedtekst:
På rette spor - PBS løber ikke fra sit ansvar, og vi har haft problemer og udfordringer, som vi dog føler, at vi har godt styr på nu, siger teknisk direktør i PBS, Tom Lund. Foto: Torben Klint

Boks:
PBS hyppig gæst i medierne
Januar 2005
Et teknisk problem hos PBS har en hel weekend lukket for indbetalinger via internettet til en række firmaer, heriblandt mobilselskabet CBB, hvis kunder ikke kunne "tanke" taletid.

April 2005
Billetbetaling via internettet til Bruce Springsteen-koncert går i sort. Ifølge PBS var en rutinemæssig sikkerhedsopdatering gået galt, netop da salget af billetterne skulle i gang.

Maj 2005
Butikker på nettet klager over hyppige nedbrud hos PBS, der oplyser, at et nyt sikkerhedssystem har givet større driftsforstyrrelser end ventet.

Juli 2005
Fejl er opstået i op til 17.000 nye betalingskort. PBS forklarer problemet med en softwarefejl.

August 2005
PBS's system til håntering af dankort-betalinger via nettet er nede i godt tre timer, fortæller web-hotellet Pil.dk.

September 2005
Chipkortproblemer får Finansrådet til at udskyde det tidspunkt, hvor bankernes erstatningsansvar bortfalder, hvis butikken læser dankortets magnetstibe og ikke chippen.

November 2005
Stort pres på billetbestillingen fra Robbie Williams-fans giver problemer med netbetalingerne.

Januar 2006
Dankortsystemet går ned den 9. januar. En planlagt sikkerhedsopdateringresulterer i fejl. Først kl. 8.40 fungerer systemet igen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere