Netbutikkerne skal komme til kunderne - ikke omvendt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. januar 2006.


Handelen på internettet stiger støt. Men skal internetbutikkerne leve op til forbrugernes stigende interesse, skal de udvikle sig. I år konkurrerer 85-90 af slagsen om e-handelsprisen 2006.

Nettet gør det nemt. Det er årets motto for e-handelsprisen, som uddeles den 16. marts.
85-90 netbutikker dyster om prisen ud fra kriterier om såvel dokumenteret forretningsmæssig succes som innovation.
- Handlen på nettet stiger og stiger, så det er vigtigt, at netbutikkerne følger med og udvikler sig. Hvert år ser vi eksempler på nye initiativer, og det er også tilfældet i år, siger Henrik Egede, kommunikationschef i IT-Brancheforeningen, der er blandt arrangørerne.
De sidste tilmeldinger tikkede ind tirsdag eftermiddag, og frem til prisuddelingen vil dommerne kigge nærmere på kandidaterne, der rummer såvel gamle kendinge som nye internetbutikker.
Ifølge PBS blev der gennemført i alt 19 millioner kortbetalinger på nettet i 2005. Det er en stigning på 40 procent i forhold til 2004.

Torben Hansen, der er professor og ph.d. med e-handel og forbrugeradfærd som ekspertområde ved Handelshøjskolen i København, peger på, at netbutikkerne skal være opmærksomme på, at det er dem, der skal komme til forbrugerne og ikke omvendt.
Det er et krav, hvis internethandelen skal udvikle sig fra typisk at centrere sig om varer som bøger, computerspil, dvd-film, cd'er og rejser til også at omfatte eksempelvis tøj og fødevarer.
- Undersøgelser viser, at forbrugerne er villige til at betale 20-30 kroner ekstra for fødevarer, hvis de købes på nettet. Det kræver store investeringer i distributionen, hvor pakningen af varerne eksempelvis kunne automatiseres ved brug af robotter, siger Torben Hansen og tilføjer, at det samtidig handler om, at den merværdi, kunden oplever ved at komme i butikken, skal transformeres til internettet.
- Vil man have folk til at købe tøj på nettet, skal varerne måske præsenteres bedre - eventuelt i form af funktioner med interaktivitet, hvor kunden kan indtaste sine mål og se sig selv i modellerne på skærmen, lyder et bud fra Torben Hansen, der forventer, at den teknologiske udvikling vil byde på mange nye tiltag på nettet. Der er allerede forsigtige røster om, at dufte kan transformeres til nettet - men det må netshopperne altså endnu vente på.

Computerworld har spurgt en række små virksomheder og private forbrugere om, hvilke krav de stiller til e-handel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis