Myndigheder bagud med RFID-strategi

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. januar 2006.


I kampen mod forfalsket receptpligtig medicin mærkes pakkerne i USA med radiosendere. Dansk arbejdsgruppe efterlyser, at Danmark og resten af Europa får standarder på plads.

De danske sundhedsmyndigheder sover i timen, når det gælder standarder for brug af små radiosendere på receptpligtig medicin, og det samme gør de europæiske. Det mener apoteker Paul Bundgaard, formand for en fem personers styregruppe, som arbejder med den såkaldte RFID-teknologi (Radio Frequency Identification).
Gruppen består af repræsentanter for lægemiddelindustriforeningen (LIF), kopifirmaerne, parallelimportørerne, medicinalgrossisterne og apotekerne.
Paul Bundgaard påpeger, at amerikanske myndigheder siden 2004 aktivt har arbejdet på at fremme brugen af de små radiosendemærker for at komme forfalsket receptpligtig medicin til livs, men at intet er sket i hverken Danmark eller Europa.
- I USA er 10-15 procent af disse produkter forfalskede - counterfeit - og i flere andre lande er tallet højere, siger Paul Bundgaard. Han forventer, at også Europas apoteker - ikke mindst de østeuropæiske - med tiden bliver offer for velorganiseret svindel. Lægemiddelindustrien rammes på pungen, og patienterne i værste fald på helbredet.
- Derfor bør vi allerede nu sørge for, at der etableres ensartede standarder, så vi undgår fejlinvesteringer, siger han.
Paul Bundgaard påpeger dog, at det danske grossistled kun består af tre selskaber, som køber direkte hos producenterne, hvorfor der i praksis ingen reel risiko for, at forfalskede produkter ender på apotekernes hylder. Men mærkningen vil øge både effektivitet i distributionskæden og sikkerheden i udlevering af præparater.
I USA er investeringerne i farmaindustrien gået i gang. For eksempel er Pfizer netop begyndt at sætte små RFID-chip under mærkaten på større Viagra-flasker. Apotekerne skal så tjekke produktet op mod producentens database.

Den danske RFID-gruppe påpeger, at der i Europa skal tages særlige hensyn til privatlivets fred.
- Det skal jo ikke være sådan, at når hr. Jensen smider den tomme medicinpakke i skraldespanden, kan den afsløre, at han er på antidepressiva. Chippen skal kunne deaktiveres, når den leveres over skranken, siger Paul Bundgaard.
Et krav om deaktivering er ikke stillet i USA. Foreløbig kræver delstaterne Florida og Californien, at receptpligtig medicin senest ved udgangen af 2007 skal være mærket.

På Teknologisk Institut, der har oprettet et RFID-testlaboratorium for virksomheder, nævner chefkonsulent Finn Zoëga de bredere krav om den type mærkning til lagerstyring fra store indkøbere såsom amerikanske militær samt supermarkedskæder som amerikanske Wal-Mart, britiske Tesco og tyske Metro. Han skønner, at danske eksportvirksomheder skal have mærkningen på plads om tre til fem år.

Læs også side 8

Boks:
Flere fordele for Novo Nordisk
Novo Nordisk vil udnytte de små RFID-mærker til langt mere end blot hjælp til lagerstyring og dokumention af, at medicinen er uforfalsket. Teknologien vurderes også som hjælper til hurtigere godkendelsesprocedurer hos myndigheder og til øget sikkerhed for for eksempel diabetikere.
Vicedirektør Lars Lundsgaard fra Novo Nordisks it-selskab NNIT fortæller, at der blandt andet gennemføres forsøg med RFID til onlinedokumentation af temperaturer under produktion af insulin og under transport. Insulin tåler ikke høje temperaturer.
Novo arbejder også på, at "pennen", som patienter stikker sig med, via RFID vil kunne tjekke, om det er rette type insulin og rette dosis, som anvendes. Men arbejdet hæmmes af mangel på såkaldte G2 chip - den nye andengenerations-RFID. Producenterne kan ikke følge med behovet på det amerikanske marked.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere