Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. januar 2006.
Ugens citat:
"Jeg er en dybt egocentrisk stodder, så jeg opkalder alle mine projekter efter mig selv. Først Linux og nu "git"".
Linus Torvalds i velkendt selvudslettende stil om baggrunden for, at han har valgt et britisk slangord for "idiot" som titel på et nyere softwareprojekt.
I krig, kærlighed
- og softwaresalg...
Analyseinstituttet Ovum foretog sidste år en rundspørge blandt 125 brugervirksomheder i USA og Europa, som afslører, at den sidste dørsælger bestemt ikke er død endnu! I vore dage er det dog ikke børster, den (lidt for) ihærdige salgsrepræsentant slæber rundt på, men computerprogrammer.
Samtlige adspurgte foretagender måtte erkende mindst en gang at have været udsat for "ubehagelige overraskelser" med softwareleverandører, som typisk havde fået dem til at bruge flere penge, og hurtigere, på produkter end planlagt.
De to mest fremherskende bondefanger-metoder betegner Ovum som henholdsvis "kæledyrs-modellen" (leverandøren lader brugeren afprøve ny software gratis i en periode og afkræver så penge, når en tilknytning er opbygget) og "pistolen for tindingen-modellen" (brugeren afvikler leverandørens software på et særligt forretningskritisk område i årevis, oprindeligt til en favorabel pris, hvorefter prisen ved licensfornyelse stiger til et uhyrligt niveau).
Ovum anbefaler, at man for at undgå den slags bondefangeri dels altid har en alternativ leverandør klar i kulissen, dels undlader at bruge mere end 10-15 procent af sit it-driftsbudget på en enkelt leverandør.
Find fem fejl
De har altså humor, de nordmænd. I hvert fald på Dagbladet.no, hvor læsere såvel som redaktion - når tiden ellers tillader det - udøver deres kreativitet udi lettere manipulering af velkendte logo-motiver.