Turbo på ITF efter IBM-køb

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 27. januar 2006.


Efter IBM har købt softwarehuset Bowstreet, forventer det danske Lotus Notes-hus ITF at kunne mere end fordoble både omsætning og bundlinje.

LotusphereMed en af de hidtil største enkeltsatsninger stod det danske Lotus Notes-hus ITF i en helt central rolle ved dette års Lotusphere i Orlando, Florida. Som en af hovedsponsorerne var ITF trådt til med et ikke oplyst beløb.
- Det er ikke interessant at sige, hvor mange penge vi bruger på det her, men det koster. Jeg synes, det er vigtigere at fokusere på, hvad vi får ud af det. Men det er da rart, at ITF kan gøre dette i år for tjente penge og ikke for lånte penge, siger administrerende direktør i ITF Stein Bagger.
Formålet med satsningen var ifølge ITF-direktøren at skabe opmærksomhed både blandt partnere og blandt kunder. Og ifølge Stein Bagger var målsætningen allerede nået på den første konferencedag.
- Når vi ser på, hvor mange kontakter og leads, vi har fået på en formiddag, så ville det have taget os år, at nå det samme resultat, siger han.
Bowstreet
Når interessen for ITF var så stor, skyldes det ikke mindst, at IBM sidste år købte softwarevirksomheden Bowstreet, der har udviklet et integrationsprodukt til opbygning af portaler. Et produkt som ITF har haft en OEM-aftale om i to år.
- I Europa er vi ubestridt førende på Bowstreet-kompetencer. Da vi indgik aftalen med Bowstreet, var selskabet ikke så kendt og udbredt, så vi har fået et forspring. Det er svært at sige noget om, præcist hvad det kommer til at betyde for os, for det handler også om, hvor meget IBM vil gå ind i det her. Men uanset hvad, så vil det komme til at betyde noget, at det nu er IBM med sin størrelse og globale position, der går ud med produktet, siger Stein Bagger.
Han vil ikke opstille konkrete forventninger til, hvor stor indflydelse det vil få for ITF - men oplyser dog, at både omsætning og bundlinje forventes at blive to- eller tredoblet, og at de lige under 100 mennesker, der i øjeblikket arbejder i ITF, sandsynligvis vil få 50-100 nye kolleger. Dertil kommer en fordobling af antallet af udviklere i det indiske datterselskab i Delhi fra 50 til 100.
1,3 millioner brugere
ITF var gennem en turbulent tid, da virksomheden hed IT-Factory. Den kollapsede sammen med Michael Mathiesens 2M-konglomerat, men med frisk kapital fra blandt andre komikeren Finn Nørbygaard og med den tidligere CSC-­direktør Asger Jensby i bestyrelsen er der kommet ny gang i forretningen og tillid til produktets overlevelse.
- Først og fremmest er der 1,3 millioner brugere af vores løsninger. Det er - selv inden for Lotus - ikke noget lil­le tal, så det har været med til, at vi nu er på vej videre. Og det går virkelig stærkt, siger Stein Bagger.
ITF har bevaret en dedikeret partnerstrategi og forventer at kunne øge antallet af partnere med mellem 400 og 600. Først og fremmest i Europa, men også i USA og Asien.
- Vi vil først og fremmest gerne stå bredere på de markeder, som vi allerede er på, siger Stein Bagger.

OriginalModTime: 26-01-2006 15:31:40