Udviklingsmetode letter kommunikationen i Nykredit

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 3. februar 2006.


Nykredits nye udviklingsmetode anvender usecases for at gøre kommunikationen mellem udviklere og forretningsfolk nemmere.

For fire år siden startede en proces i Nykredit, der skulle sikre, at it-systemerne understøttede finanskoncernen i at nå de forretningsmæssige mål. It-strategien skulle i højere grad tilpasses den forretningsmæssige strategi. Et af resultaterne af den proces er blandt andet, at Nykredit har fået en ny udviklingsmetode.
- It-beslutninger i Nykredit er et forretningsmæssigt anliggende. Større it-mæssige beslutninger kommer op i koncernledelsen. Her er det vigtigt, at man har en ensartet proces til at styre beslutningerne, siger Søren Jensen, udviklingschef i Nykredits Koncernudvikling- og IT
En del af den strukturerede proces er den nye udviklingsmetode, der kombinerer elementer fra Rational Unified Process (RUP) og Component Based Development (CBD).
En vigtig ingrediens i Nykredits nye projektopskrift er usecases, der bruges til at beskrive funktionaliteten for et kommende system.
For at it-systemerne kan understøtte forretningen bedst muligt, inddrages forretningsfolkene i høj grad i udarbejdelse af kravene til det fremtidige system.
Her kommer usecases ind i billedet. De fungerer som fælles referenceramme for it-folk og udviklere, når der skal defineres krav til det nye system.
- Usecases anvendes til at indsamle og styre kravene til et nyt system, siger Søren Jensen.
Første gang udviklingsmetoden blev taget i anvendelse, vakte det begejstring.
- Usecases giver os et fælles sprog, der er mere præcist og er bedre til at forklare, hvad et nyt system skal kunne, siger Henrik Linnart, projektchef i Nykredits Privatafdeling.
Som reræsentant for forretningssiden er han glad for, at et nyt systems funktionalitet er relativt nemt forståeligt for ikke-teknikere.
- Det letter kommunikationen mellem projektets forskellige interessenter. Det kræver selvfølgelig lidt kendskab til UML, men det fungerer bedre end en kravspecifikation, skrevet i ren tekst, siger Henrik Linnart.

Styrkelsen af samspillet mellem udviklere og forretningsfolk har været et vigtigt kriterium i designet af den nye udviklingsmetode.
Chefkonsulent Mikkel Haugsted Brahm fra Nykredits arkitektur- og metodeteam, har været med til at definere den nye udviklingsmetode.
- Førhen havde vi forskellige metodikker inden for forskellige områder som internetudvikling og mainframe-udvikling. Den mest fremherskende var nok Component Based Development (CBD) inden for mainframe. Vi har bibeholdt principperne om at specificere og udvikle komponenter fra CBD. Men vi har erstattet foranalyse og analyse-delen fra CBD med usecases, hvor vi har skelet til RUP og UML-notation, fortæller Mikkel Haugsted Brahm om den nye metode, der har fået det ikke så mundrette, men dog beskrivende, navn UCCBD (UseCase Component Based Development).
Før UCCBD benyttede Nykredit blandt andet de såkaldte Activity Decomposition Diagrams til at beskrive funktionaliteten for et nyt system. Her blev funktionaliteten brudt ned i elementærprocesser, der så kunne implementeres af komponenter. For udviklerne var det en logisk måde at beskrive funktionaliteten på, men for forretningsfolkene var det alt andet end klart.
- Det blev nemt meget abstrakt og tåget for forretningen. De havde svært ved at se forretningsprocessen, fordi CBD-metoden ombrød funktionaliteten til komponenter. Det foregik på it's præmisser, siger Mikkel Haugsted Brahm og fortsætter:
- Usecases gør det nemmere at synliggøre, hvordan forretningsprocessen håndteres af løsningen.
De fremstillede usecases bliver brugt aktivt gennem det meste af et projekt.
- Vi er i øjeblikket i programmeringsdelen af vores projekt. Her kan der opstå uklarheder, der kræver, at man laver et tilbageløb og retter en usecase til. Det er en del nemmere, end at skulle rette et syv-siders kravspecifikationsdokument, siger Henrik Linnart, der også fremhæver, at usecases bliver brugt som udgangspunkt til at definere testcases i den funktionelle test.
- Der er en stor grad af genbrug i metoden, siger Henrik Linnart.

Med den nye udviklingsmetode skulle vejen fra forretningsmæssige krav til systemkrav gerne blive mere gnidningsløs.
- Vi har en flydende proces, hvor forretningsprocesser er udgangspunktet. Vi modellerer forretningsprocesserne via procesmodeller. De mappes over i behovs-usecases, der beskriver kravene ud fra et forretningsmæssigt synspunkt. Behovs-usecases mappes så over i system-usecases, som mappes over i objektmodeller (der er grundlaget for komponentudviklingen, red.), fortæller Søren Jensen.
Ud over at give it-systemer der afspejler forretningsmæssige krav, vil UCCBD også give de 300 ansatte i Nykredit Koncernudvikling og -IT en fælles udviklingsmetode. Det er værdifuldt i en udviklingsorganisation som Nykredit.
- Nykredits udviklingsorganisation er en matrixorganisation, hvor man kan rekruttere folk til projekter overalt fra organisationen. Derfor er det vigtigt, at man har de samme metodiske forudsætninger og det samme begrebsapparat, siger Søren Jensen.
Udviklingschef Søren Jensen understreger, at UCCBD ikke er en skarpt faseopdelt vandfaldsmodel, men at det er en iterativ udviklingsmetode, der skal tilpasses det enkelte projekt.
- I starten af et projekt vil en metodekonsulent i samråd med projektchefen finde ud af, hvilke dele af UCCBD, der skal anvendes. Man skal stadig bruge sin sunde fornuft, når man skal sammensætte metoden til projektet, siger Søren Jensen.

Billedtekst:
opgaveafhængig metode Udviklingsmetoden UCCBD er blot den første af flere såkaldte udviklingsmønstre hos Nykredit. - Det retter sig mod større udviklingsprojekter med mange interessenter. Et andet område som kunne have sin egen metode, kunne være anskaffelse af et standardrammesystem, siger Søren Jensen, udviklingschef i Nykredits Koncernudvikling og -IT. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere