Tidsrøveri martrer it-afdelingerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. marts 2006.


Danske it-afdelinger er ineffektive, fremgår det af et rundspørge til it-cheferne i 100 danske virksomheder.
Mange it-afdelinger er plaget af tidsspilde - blandt andet med at løse brugerproblemer ad hoc, fremgår det af en undersøgelse, foretaget af det nordiske markedsanalysefirma Norstat for it-konsulentvirksomheden Syscom.
Norstat har gennemført et rundspørge til it-chefer i 100 danske virksomheder med flere end 100 ansatte. Heraf fremgår det blandt andet, at 46 procent af it-afdelingerne bruger mellem 20 og 40 procent af deres tid på at håndtere ad hoc brugerproblemer. Driftsproblemer stjæler også megen tid. 42 procent af it-cheferne siger, at afdelingen bruger mellem 20 og 40 procent af tiden på problemer med servere, hardware og lignende.
Samtidig siger hovedparten af it-cheferne, at de har fuld kontrol over opgaverne. Således tilkendegiver 72 procent, at it-afdelingen har defineret, hvilke tjenester og services der skal leveres til organisationen og dens brugere.

Men det hænger ikke sammen, mener Pål Bakken, der er administrerende direktør for Syscom i Danmark:
- Det giver ikke mening at påstå, at du har fuld kontrol over it-afdelingen, når du samtidig bruger så megen tid på at tackle brugerproblemer og servere, der går ned. Så har du ikke styr på dine processer.
Pål Bakken fremhæver, at de økonomiske konsekvenser af den manglende effektivitet er graverende. På baggrund af tallene i undersøgelsen og med udgangspunkt i mange års erfaring med help-desk arbejde for kunder anslår han, at spildtid i en virksomhed med 1.000 ansatte og en it-afdeling med 10 ansatte koster mellem 3,5 og 4 millioner kroner årligt.

Ifølge Syscom er tendensen omtrent den samme i Danmark, Norge og Sverige, ligesom der ikke er markante forskelle mellem den private og offentlige sektor. Dog synes den offentlige sektor at være lidt længere fremme med at have styr på processerne end den private.
- Selvmodsigelserne bunder i, at it-cheferne selvfølgelig ikke kan sige, at de ikke har kontrol med tingene. Virkeligheden viser noget andet, siger Pål Bakken.
Han mener, at topledelserne frem for it-cheferne bærer ansvaret for situationen.
- It-chefen sidder som en lus mellem to negle. Topledelsen siger, at it er vigtigt, men kræver samtidig besparelser. Og samtidig er it-chefen stort set aldrig med i ledelsesgruppen, ligesom han typisk kommer med meget sent i processen, når der sker ændringer i virksomheden, der berører it-afdelingen, siger Pål Bakken.

Et centralt problem er den manglende afstemning mellem it-afdelingen og resten af virksomheden om, hvad it-afdelingen skal levere. Her er topledelsen ofte for dårlige kravstillere, mener Pål Bakken.
Han peger på, at bedre værktøjer som ITIL kan være med til at løse problemerne i og med, at de sikrer bedre styr på processerne i it-afdelingen. Men over halvdelen af de adspurgte it-chefer havde intet eller kun ringe kendskab til ITIL.

Billedtekst:
sludder Det giver ikke mening at påstå, at du har fuld kontrol over it-afdelingen, når du samtidig bruger så megen tid på at tackle brugerproblemer og servere, der går ned", siger Pål Bakken, administrerende direktør for Syscom i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere