Visma på erobringstogt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. marts 2006.


Opkøb og sammensmeltning af software og service skal bringe norske Visma i front herhjemme med outsourcing af løn- og virksomhedssystemer.
Isoleret set er norskejede Visma Software ikke en strålende forretning, men sammen med søsterselskabet Visma Services ser det ganske anderledes ud.
- Samlet set tjener vi penge i Danmark, og det er måske lidt friskt af mig at sige det, men jeg er ikke i tvivl om, at det kommer Visma Software også til i år, siger Peter Lauring, administrerende direktør for begge selskaber.
Visma Software leverer standard økonomi- og kundestyringssystemer til små og mellemstore virksomheder, mens Visma Services leverer outsourcingtjenester, som omfatter økonomistyring, lønadministration, bemanding, regnskab og rådgivning.
- Ledelsen sidder i samme hus, og jeg har stået for at trække de to selskaber sammen. Over tid tror jeg, at markedet vokser for outsourcing af samlede løsninger, der omfatter både ydelser/procesbehandling og den bagvedliggende teknologi, siger Peter Lauring.
Ny markedstrend
Den slags servicekontrakter er ellers ofte skilt ud på to leverandører, og Vismas fordel er, at selskabet står bag den samlede pakke.
- Vi har en holdning om, at software og services skal arbejde sammen i Danmark. Vi leverer outsourcing af økonomifunktionen og bruger samtidig vores egne applikationer til at drive løsningerne, siger Peter Lauring, der tror, det er den vej, markedet bevæger sig.
Analysehuset IDC Nordic er også opmærksom på tendensen.
- Der er noget om snakken. Hardware - og i stigende grad også software - bliver set som nogle komponenter i en samlet løsning. I stedet for at købe et økonomisystem og få egne medarbejdere til at indtaste og bruge systemet, så køber virksomhederne nogle til at gøre disse ting, for eksempel Visma, siger Karsten Fo Ho-Lanng, analysedirektør, IDC Nordic.
Han peger på, at software­betalingsmodellerne begynder at ligne det at købe services mere - altså at man betaler en afgift efter, hvor mange der har brugt applikationen i en given periode, eller hvor mange der skal have adgang til at bruge den, frem for at købe applika­tionen og installere den hjemme hos sig selv.
- Det er både sjovere og mere produktivt at betale for at få forandret sin forretningsproces end at leje et stykke software, som man selv skal bruge kræfter på at anvende, siger Karsten Fo Ho-Lanng.
Opkøb på vej
For Visma stopper det ikke med blot at være i stand til at levere forskellige services. Visma overtog sidste år det danske softwarehus FK-Data og fik dermed ERP-systemet Winkompas med i produktporteføljen, der også består af Visma Business og Visma CRM.
- Vi har ambitioner om at vokse, og vi er ikke færdige med at købe op. Vi er i dialog med flere opkøbsemner, men det er en følsom sag at sælge sit hjertebarn, og jeg kan ikke sige noget om, hvornår opkøbene bliver gennemført, siger Peter Lauring, der ikke forventer det helt store gennembrud det første års tid.
- Om fem år er vi et solidt funderet selskab med en god indtjening, men vi er ikke store om et år, lyder det.

Boks:
Årsregnskab
Visma Services Danmark A/S
Mio. kroner 2005 2004
Omsætning 80,4 59,0
Resultat af primær drift 8,1 7,7
Resultat før skat 8,4 8,0
Resultat efter skat 6,0 5,5
Egenkapital 10,5 10,5
Antal ansatte 136 104




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere