Humor og blikfang fanger opmærksomheden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


For at få medarbejderne til at tænke i it-sikkerhed, skal virksomheden ramme den rigtige kommunikationsform.

Du sidder der jo alligevel. Så hvorfor ikke lade øjnene glide ned over reklamen, der hænger på indersiden af toiletdøren. At den tanke ofte løber gennem hovedet på toiletbesøgende, har de danske cafeer for længst fundet ud af. Her finder man reklamer for alt fra cremer mod svamp til bredbåndsabonnementer.
At benytte den model til at sende budskaber ud til en virksomheds ansatte har it-sikkerhedsbranchen også for længst kastet sig over. Ifølge Claus Fonnesbech, seniorkonsulent hos PricewaterhouseCoopers, er det en klassiker inden for awareness-kampagner.
- Og tro mig: Det virker. Reklamen skal naturligvis udformes humoristisk og fange blikket. Det har mange virksomheder fået positive reaktioner på, siger Claus Fonnesbech, som også fremhæver en anden model til at fange medarbejdernes opmærksomhed, når det gælder it-sikkerhed, siger Claus Fonnesbech.

En dansk virksomhed har haft stor succes med at klistre små mærkater op rundt omkring i virksomheden. De er lige akkurat så store, at de fanger blikket og nysgerrigheden hos de ansatte, der færdes der i dagligdagen. Der kan for eksempel stå: "Husk at skifte dit password i denne måned".
Generelt handler det om at ramme den rigtige kommunikationsform, mener Claus Fonnesbech, der har lavet awareness-kampagnen "It-sikker - almindelig sund fornuft" for Københavns Universitet.
I den forbindelse var et af kriterierne at informere de studerende om it-sikkerhed, så de kunne forstå det, men uden at tale ned til dem.
- Derfor er det altid vigtigt at have styr på målgruppen. Der er stor forskel på, om du taler til et administrationskontor i et stort revisionsfirma eller til et nystartet it-firma, som laver computerspil, siger Claus Fonnesbech.

Billedtekst:

LÆS MERE I CIO Special
I magasinet CIO Special, der følger med denne avis, finder du gode råd og inspiration til, hvordan virksomheden udarbejder en it-sikkerhedspolitik.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:27:03




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere