Fokuser på muligheder i forretningen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


Det er let at lade sig forblænde af historier om, at IP-telefoni er lig med gratis telefonsamtaler - og udelukkende analysere, hvor meget man kan spare.

Det er næsten helt gratis. Eller meget billigt - i hvert fald. Denne indgangsvinkel er klassisk hos mange virksomheder, der har fået et godt øje til IP-telefoni. Det oplever Thomas Bosø, som har ansvaret for IP-telefoni hos netværks­leverandøren Axcess
- Kunderne tror, at IP-telefoni er billig trafik-samtale. Mildt sagt er det hver anden kunde, som ringer og siger, at de har en moster Erna siddende i USA, som de gerne vil ringe gratis til, lyder det fra Thomas Bosø.
Han har gentagne gange måttet forklare kunder, at fordelene ved IP-telefoni ikke nødvendigvis ligger i besparelser på trafikken. At IP-telefoni er en forretningsapplikation, som virksomheden bør have en strategisk tilgang til. Og at det derfor handler om at udvikle en strategi for, hvordan firmaet vil kommunikere med omverdenen.

Billedtekst:
- Det handler om at kæde IP-telefoni sammen med andre applikationer, som kan give virksomheden en merværdi, siger Thomas Bosø, som for nylig havde en kunde i røret, der på ønskelisten havde en applikation, som gjorde det muligt at gennemføre videokonferencer over internettet. I det tilfælde var IP-telefoni en oplagt løsning, fordi det netop er født til at foretage samtaler over netværket.
Fokus på forretningen
Generelt bør virksomhederne have den samme tilgang til IP-telefoni, som de har det til andre brugerapplikationer - og sætte fokus på, hvordan IP-telefoni kan optimere forretningen. Ifølge Kim Eriksen, der er seniorkonsulent hos PA Consulting Group, er det netop essentielt, at virksomhederne ikke kun kigger på besparelsespotentialet i forbindelse med et skift til IP-telefoni:

Billedtekst:
­- Det handler om at gøre sig klart, om IP-telefoni passer ind i virksomhedens fremtidige aktiviteter. Og hvordan.
Kim Eriksen tilføjer, at tilgangen hertil er at gennemføre en analyse af egne behov, udarbejde en cost-benefit-analyse og beregne den forventede afkastningsgrad (return on investment). Akkurat som når man overvejer enhver anden applikation.

OriginalModTime: 03-04-2006 14:16:14




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere