Realitetstjek til it-projektet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


ATP indfører et nyt værktøj til at vurdere risici i it-projekter. Værktøjet er resultat af et forsknings­projekt, som har undersøgt, hvad der får it-projekter til at lykkes eller floppe.
Selv det bedst planlagte og organiserede it-projekt har indbyggede risici, som kan skabe problemer med udviklingen eller resultatet. Et nyt dansk værktøj giver mulighed for at ind­kredse disse risici og tage højde for dem tidligt i projektet.
ImprovAbility er navnet på metoden, som går ud på at lade såkaldte "projektassessorer" vur­de­re 17 forskellige parametre, når man er cirka 10 procent inde i et it-projektet. Vurderingen giver et overblik over stærke og svage punkter i hele forløbet - både de faser, der er overstået (som ide- og initieringsfase), hele det planlagte udviklingsarbejde og implementering og ibrugtagning.
- Vurderingen er det manglende led mellem organisationens virkelighed og de modeller for projekter og forandringsskabelse, som man planlægger efter, siger Morten Korsaa fra det teknologiske udviklings- og testcenter Delta.
Delta har deltaget i det forskningsprojekt, der har fostret ImprovAbility-modellen og vil nu både sælge vurderinger efter modellen som konsulent­ydelse og uddanne projekt­assessorer for virksomheder, der gerne vil have modellen i deres egne værktøjskasser.

ATP-koncernen har også deltaget i forskningsprojektet og gør nu metoden til en del af sin udviklingsmodel.
ATP forvalter en pengetank på 307 milliarder kroner og udbetaler løbende pensioner til mere end 500.000 mennesker. De 197 ansatte, der tager sig af it-understøttelsen, har derfor en nøglerolle.
It-arkitekt Anna Høeberg har været projektassessor på to pilot­projekter i ATP og har som projekt­leder også selv fået realitetstjekket et projekt efter metoden. Hun mener, at den mandedag, hun og de øvrige projektdeltagere brugte på at få lavet vurderingen, er godt givet ud.
- Man får lejlighed til at træde ud af sin rolle i projektet og vurdere det overordnet, fordi man skal alle 17 parametre igennem. De anbefalinger, man får fra projektassessorerne, er man så som projektleder nødt til at vurdere, om man kan følge, siger hun.

ATP overvejer at gøre vurderingen, anbefalingerne fra assessorerne og projektlederens tilbagemelding til en fast milepæl, som projektets styregruppe skal tage stilling til. Anna Høeberg vurderer, at organisationen skal bruge fire projekt­assessorer, som nu skal uddannes til formålet.
Hos ATP har alle projektdeltagere været med til vurderingerne. Her har de så hver valgt 4 "grønne" og 4 "røde" ud af de 17 parametre for at vurdere, hvor projektet har styrker og svagheder.
- Det har vi gjort for at få snakken i gang. Herefter er assessorerne så gået frem efter deres interviewguide, så samtalen er blevet styret igennem og registreret efter modellen, fortæller it-arktitekt Klaus Olsen fra ATP, der også har været med i forskningsprojektet.
- Efter interviewet laver assessorerne så en score, der igen fører til, at de kan komme med en vurdering og vælge de parametre, hvor de vil komme med anbefalinger, fortæller han.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:10:31




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere