Realitetstjek til it-projektet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


ATP indfører et nyt værktøj til at vurdere risici i it-projekter. Værktøjet er resultat af et forsknings­projekt, som har undersøgt, hvad der får it-projekter til at lykkes eller floppe.
Selv det bedst planlagte og organiserede it-projekt har indbyggede risici, som kan skabe problemer med udviklingen eller resultatet. Et nyt dansk værktøj giver mulighed for at ind­kredse disse risici og tage højde for dem tidligt i projektet.
ImprovAbility er navnet på metoden, som går ud på at lade såkaldte "projektassessorer" vur­de­re 17 forskellige parametre, når man er cirka 10 procent inde i et it-projektet. Vurderingen giver et overblik over stærke og svage punkter i hele forløbet - både de faser, der er overstået (som ide- og initieringsfase), hele det planlagte udviklingsarbejde og implementering og ibrugtagning.
- Vurderingen er det manglende led mellem organisationens virkelighed og de modeller for projekter og forandringsskabelse, som man planlægger efter, siger Morten Korsaa fra det teknologiske udviklings- og testcenter Delta.
Delta har deltaget i det forskningsprojekt, der har fostret ImprovAbility-modellen og vil nu både sælge vurderinger efter modellen som konsulent­ydelse og uddanne projekt­assessorer for virksomheder, der gerne vil have modellen i deres egne værktøjskasser.

ATP-koncernen har også deltaget i forskningsprojektet og gør nu metoden til en del af sin udviklingsmodel.
ATP forvalter en pengetank på 307 milliarder kroner og udbetaler løbende pensioner til mere end 500.000 mennesker. De 197 ansatte, der tager sig af it-understøttelsen, har derfor en nøglerolle.
It-arkitekt Anna Høeberg har været projektassessor på to pilot­projekter i ATP og har som projekt­leder også selv fået realitetstjekket et projekt efter metoden. Hun mener, at den mandedag, hun og de øvrige projektdeltagere brugte på at få lavet vurderingen, er godt givet ud.
- Man får lejlighed til at træde ud af sin rolle i projektet og vurdere det overordnet, fordi man skal alle 17 parametre igennem. De anbefalinger, man får fra projektassessorerne, er man så som projektleder nødt til at vurdere, om man kan følge, siger hun.

ATP overvejer at gøre vurderingen, anbefalingerne fra assessorerne og projektlederens tilbagemelding til en fast milepæl, som projektets styregruppe skal tage stilling til. Anna Høeberg vurderer, at organisationen skal bruge fire projekt­assessorer, som nu skal uddannes til formålet.
Hos ATP har alle projektdeltagere været med til vurderingerne. Her har de så hver valgt 4 "grønne" og 4 "røde" ud af de 17 parametre for at vurdere, hvor projektet har styrker og svagheder.
- Det har vi gjort for at få snakken i gang. Herefter er assessorerne så gået frem efter deres interviewguide, så samtalen er blevet styret igennem og registreret efter modellen, fortæller it-arktitekt Klaus Olsen fra ATP, der også har været med i forskningsprojektet.
- Efter interviewet laver assessorerne så en score, der igen fører til, at de kan komme med en vurdering og vælge de parametre, hvor de vil komme med anbefalinger, fortæller han.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:10:31




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere