IBM tager kunden op på skødet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


IBM forsøger med en ny model at knytte kunderne tættere til sit udviklingsarbejde.

Med en dansk kunde som partner har IBM gennem halvandet år arbejdet på en metode, der giver en kunde mulighed for at snuse til og kommentere en it-løsning, før den er færdig.
- Metoden handler om at få kunden så tæt på processen som muligt. På den måde kan vi opdage eventuelle misforståelser på et tidligt tidspunkt og undgå at få uventede krav ind undervejs, siger senior-it-specialist Jan Bonde fra danske IBM Transport & Logistics, der er den afdeling under IBM Global Services, som har udviklet modellen.
Delpræsentationernerne - også kaldet kundeverifikationssessioner - skal give både leverandør og kunde mulighed for at korrigere udviklingsarbejdet undervejs og undgå ubehagelige overraskelser, når brugertesten går i gang.
- Ved at lade kunden prøve it-løsningen undervejs får vi en enorm indsigt i, hvordan kunden rent faktisk vil bruge en applikation, og kan dermed korrigere kursen og få færre sidste øjebliks-ændringer, fortæller han.

Sessionerne lægges ind som en del af projektplanen. På den måde kommer de som Jan Bonde udtrykker det til at fungere som en "live" milepælsrapport, hvor projektdeltagerne ikke bare kan skrive hvad som helst, men rent faktisk skal vise kunden nogle resultater.
Selve sessionerne gennemføres ved, at to testere sammen med projektets designere gennemgår de aktuelle dele af applikationen med kunden og derefter lader kunden selv prøve at arbejde med funktionerne.
Testerne registrerer, hvad kunden foretager sig, ved at skrive ned og lave optagelser, som efterfølgende bliver til en rapport med formulering af eventuelle ændringer, som både kunden og IBM skriver under på.
Designerne er med, fordi de kender historikken i projektet og dermed kan dæmme op for den diskussion, der nemt kan opstå, hvis kunden gerne vil have nye elementer tilføjet projektet efter at have set dele af den udviklede applikation. Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre, men skal så ske som et forslag til ændring i projektet med beregning af omkostninger og lignende.
- Kundeverifikationssessionernes succes handler om kommunikation. Kunden skal have så meget it-viden, at vedkommende kan vurdere funktioner i en applikation, der måske kun er halvt færdig, siger Jan Bonde.

Derfor har metoden også først og fremmest været brugt på store udviklingsopgaver - blandt andet en opgave på mere end 100.000 timer, som blevet leveret til aftalt tid og kvalitet.
Til gengæld arbejder de danske idefolk bag sessionerne på at udbrede den som en metode i hele IBM Transport & Logistics.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:11:34




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere