Offentlige sourcingstrategier efterlyses

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. april 2006.


Hver fjerde offentlige myndighed har en strategi for in- og outsourcing. Det er
alt for få, mener Dansk Handel & Service.

Hos over halvdelen af de offentlige myndigheder ligger der et stort potentiale i at forbedre styringen af it. Sådan lyder budskabet fra Dansk Handel & Service, hvor erhvervspolitisk konsulent Christian Ohm peger på, at flere myndigheder bør blive bedre til at lægge en strategi for, hvor og hvordan it-opgaverne løses bedst.
Rapporten "Nøgletal om informationssamfundet Danmark 2006" fra Ministeriet for Videnskab Teknologi og Udvikling og Danmarks Statistik viser, at 43 procent af de offentlige myndigheder har lavet en strategi for in- og outsourcing af it-opgaverne.
- At 6 ud af 10 myndigheder ikke har foretaget den reflek­sions­opgave, der ligger i at lave en strategi for, om it-opgaverne løses bedst internt eller eksternt - det synes vi er lidt sølle, siger Christian Ohm fra Dansk Handel & Service, som har flere it-leverandører blandt medlemmerne.
Han peger på, at der er store besparelser og effektivisering af hente, hvis myndighederne vælger at outsource eksempelvis it-driften. Og han efterlyser derfor krav til myndighederne om, at de skal lave en sourcingstrategi.

Landets kommuner og amter arbejder dog for tiden på højtryk for at få de nye storkommuner og regioner på plads. Derfor ønsker hverken KL (kommunernes landsforening), Amtsrådsforeningen eller Den Digitale Taskforce at skubbe på med nye krav lige nu.
- Det er vores forventning, at der i forbindelse med oprettelsen af de nye regioner vil blive taget beslutninger om mere overordnede it-strategier, der også omfatter in- og outsourcing. Men det er noget, de nye regioner selv skal beslutte. Vi har ingen planer om at gå ud og påvirke dem, siger Jesper Kervin Petersen, der er fuldmægtig i Amtsrådsforeningens Kontor for Sundheds-IT, Kvalitet og Indkøb.

Generelt bevæger det offentlige sig mod større it-enheder - dels fordi staten i stigende grad arbejder mod fællesskaber og koncern-it, dels fordi kommuner bliver sammenlagt. Det betyder, at mange organisationer er i gang med en konsolidering på it-området. Og det bør de ifølge underdirektør i Rambøll Management Ejvind Jørgensen få styr på, inden de begynder at outsource.
- For enheder, der står i en konsolideringsproces, er det vigtigt at få den gennemført, få styr på processerne - og genvundet kontrollen, inden man kan blive en kompetent organisation, der outsourcer, siger Ejvind Jørgensen, der dog forventer, at de større enheder i det offentlige vil blive langt mere strategiske på it-området. Og at det vil presse sourcing-diskussionerne op til overfladerne flere steder.

Også KL forventer, at outsourcing vil få større betydning, når de nye storkommuner er kommet på plads.
- Jeg er optimistisk i forhold til, at outsourcing vil få en langt større betydning, når de nye kommuner først har manifesteret sig og er kommet i drift. Men lige nu står der vældig meget på dagsordenen i forbindelse med kommunal­reformen. Og vi vil ikke sætte pres på med nye krav, før vi har set, hvordan de nye kommuner kommer fra start, siger centerleder for Kontoret for administration og it hos KL Jens Ole Back. Han kan til gengæld godt forestille sig, at der kommer gang i outsourcingtankerne, når kommunerne har taget hul på 2007.

Lars Frelle-Pedersen, leder af Den Digitale Taskforce under Projekt Digital Forvaltning, peger på, at der i forbindelse med regeringens globaliseringsudspil allerede er initiativer undervejs. Udspillet lægger op til en udsbudspolitik, hvor staten forpligtes til at vurdere, hvilke opgaver der er udbudsegnede. Og it-opgaver vil være en helt naturlig del af vurderingen af, vurderer Lars Frelle-Pedersen.

Tema om outsourcing
Læs vores temaer om outsourcing
på cw.dk/outsourcing fra 18. april
og i den næste udgave af avisen, der udkommer fredag efter påsken.

OriginalModTime: 06-04-2006 15:14:53




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere