Skoleledere mangler it-fokus

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. maj 2006.


Skoleelever i de nordiske lande bliver bedre til at læse og skrive med it. Til gengæld tænker skoleledelserne for sjældent it ind i strategi og organisation.

Folkeskolen har stor gavn af it. Brugen af it forbedrer elevernes faglige præstationer mærkbart, når de skal lære at læse og skrive, og it opfattes over en bred kam som et positivt element i skolen af såvel lærere, elever og forældre.
Det er den positive konklu­sion i en stor fællesnordisk undersøgelse, E-learning Nordic 2006, hvor Rambøll Management har spurgt 8.000 elever, lærere, forældre og skoleledere i Finland, Sverige, Norge og Danmark.
Til gengæld falder skoleledelserne igennem som chefer uden strategisk fokus. De formulerer ikke tilstrækkeligt klare krav om, at potentialet i it udnyttes. Det betyder, at brugen og effekten af it stadig er alt for tilfældig på mange skoler.

Hvis skolerne skal opnå den fulde effekt af it, skal skolelederne begynde at opføre sig mere professionelt i den organisatoriske implementering af it. Skoleledelsen må netop ikke skubbe ansvaret fra sig og overlade de strategiske it-mål til mellemledere og tilfældige ildsjæle, mener Rambølls analytikere.
En af de ting, som skolerne har haft store forventninger til, når det gælder it, er forbedringen af kommunika­tionen mellem hjem og skole. Undersøgelsen viser, at forudsætningerne er til stede de fleste steder, og at it rent faktisk bruges til forældrekommunikation på mange skoler i form af for eksempel forældre-intranet.
Den positive effekt er dog stadig kun moderat. Der er brug for mere tid til at modne den form for skole-hjem-kommunikation, før de positive effekter for alvor kan ses. Sammenlignet med de øvrige nordiske lande ligger Danmark helt i front, når det gælder brugen af skolehjemmesider og intranet.
Forventninger om, at it ville revolutionere undervisnings- og læringsprocesserne på skolerne, ser ikke ud til at holde helt stik: Lærerne er stadig mest optaget af at bruge it til at understøtte det faglige indhold, vurderer Rambøll.

OriginalModTime: 04-05-2006 14:05:59