Forbrugere skal vænnes til e-handel

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juni 2006.


Selvom vilkårene for internethandel er i top i Danmark, er det blot 22 procent af danskerne, der jævnligt handler på nettet. Det efterlader et marked med stort vækstpotentiale, som virksomhederne kan udnytte bedre.

"Nethandel har indtaget danskernes hjerte", "E-handel boomer i Danmark", og "Nethandel er eksploderet" er blandt de overskrifter, som har beskrevet udviklingen i den danske internethandel de seneste år. Den forbrugerdrevne e-handel kan da også bryste sig af en vækst på 719 procent fra 2,6 til 18,7 milliarder kroner fra 2001 til 2004.
Det går altså ganske godt. Det mener direktøren for Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Morten Kamper, der peger på tre årsager til de gode tider: Et stort velfungerende udbud af varer og netbutikker, danske forbrugere er blevet vant til at handle online og gør det samt den danske økonomi og generelle forbrugsfest. Danskerne har masser af penge - og de bruger dem. Det smitter også af på internethandelen.
- Men vi er et stykke efter den udvikling, vi forventede for nogle år siden. Og handler mindre end de øvrige nordiske lande. Så det er jo ikke godt nok, siger Morten Kamper.

Hvis de danske forbrugere var lige så ivrige netshoppere som de norske og svenske, ville det betyde en vækst på fem til seks milliarder kroner i den danske e-handel. Det fremgår af Konkurrencestyrelsens rapport "Danskernes handel på internettet" fra maj 2006.
Forklaringen på, at Danmark endnu ikke har nået samme niveau som Sverige og Norge, skal blandt andet findes i geografien.
- I Norge og Sverige er der langt større geografiske afstande end i Danmark, hvor forbrugerne ikke har langt til den nærmeste butik, forklarer IDC-analytikeren Anders Elbak og tilføjer, at postordre-konceptet også havde langt større succes særligt i Sverige.
Der findes derudover en række barrierer for væksten i den danske internethandel. Ifølge Konkurrencestyrelsen oplyser nogle forbrugere, at de er utrygge ved sikkerheden i betalingsløsningerne. Nogle foretrækker at røre ved varen og at få personlig betjening, før de foretager købet. Mens flere forbrugere giver udtryk for, at transporten af e-handelsvarer er for dyr og langsom.

De danske forbrugere har dog taget hul på det tilløb, der skal til for at klare springet over barriererne. Ifølge IDC-analytikeren Anders Elbak er der i øjeblikket ikke noget, der revolutionerer markedet - hverken i forhold til webbutikkernes indhold eller forbrugernes vaner. Men samtidig er der intet, som tyder på en stagnation.
- Antallet af folk, der handler på internettet, stiger stille og roligt - og det har det gjort i en række år. Det er et spørgsmål om, at folk skal vænne sig til at handle på nettet, siger Anders Elbak.
Og den udvikling foregår ifølge Torben Hansen, ph.d., og professor i forbrugeradfærd ved Handelshøjskolen i København, som ringe i vandet. De første forbrugere har taget chancen med nethandel - og de øvrige er på vej til at følge efter.
- Forbrugerne vil gerne mentalt kunne retfærdiggøre, at internethandel er fornuftigt. Og har de først set naboer, venner og familier tage risikoen - så tør de også, forklarer Torben Hansen.

OriginalModTime: 01-06-2006 14:11:52




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere