Virksomheder vælger standard som lemminger

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. juni 2006.


Virksomheder er så sikre på, at ITIL er den rette vej frem, ­
at mange vælger at implementere det - fordi de andre virksomheder gør det.
En af de væsentligste årsager til, at virksomhederne vælger at køre deres it-afdelinger efter ITIL-principperne, er, at alle de andre også gør det. Det er en af de overraskende konklusioner i en HD-hovedopgave i Organisation, Strategi og Ledelse, som seniorkonsulent hos PricewaterhouseCoopers, Peter Vestergaard sammen med kommunikationskonsulent Michael Zenon, netop har fået et 11-tal for på Handelshøjskolen i København, CBS.
De to konsulenter satte sig for at undersøge, hvorfor virksomhederne vælger ITIL, hvilke ulemper, det medfører og hvordan virksomhederne håndterer dem.
Undersøgelsen er kvalitativ. Det vil sige, at der er ikke voldsomt mange respondenter, som til gengæld er detaljeret udspurgt. Blandt dem er et par store outsourcing-huse og en række store konsulenthuse i it-branchen.
- Det, der fremgår mest tydeligt i vores undersøgelse er, svaret: Vi gør det, fordi de andre gør det. Det overrasker mig faktisk, at virksomhederne er så åbne om det, siger Peter Vestergaard.
Han understreger, at hans egne erfaringer med ITIL er gode, og at ITIL i hans univers er en positiv ting. Men det undrer ham, at selve valget om at implementere ITIL tilsyneladende sker på et ikke helt ra­tionelt grundlag.
- Men derfor kan ITIL jo godt være den rette vej alligevel, og ITIL er ved at blive en standard, ligesom ISO er det for produktionsvirksomheder. Det er struktur og rammeværk for it-afdelingen. Det er der behov for, især fordi mange it-afdelinger historisk har udviklet sig ustruktureret, siger Peter Vestergaard.

Besvarelserne i undersøgelsen viser, at beslutningen om at indføre ITIL i virksomheden er strategisk og træffes af ledelsen. Argumentationen for at gøre det er økonomi og effektivisering.
- Men reelt regner ingen virksomheder på effekten, for alle tror på, det virker, siger Peter Vestergaard.
De to opgavemakkere introducerer begrebet skyggetemaer i deres rapport. Skyggetemaer er de ting, som alle går rundt og siger til hinanden, men aldrig til ledelsen. Derfor tager ledelsen sig heller aldrig af dem, simpelthen fordi, ingen siger dem højt. Opgaveskriverne stødte på skyggetemaerne under uformelle, anonyme samtaler med it-teknikere, som til daglig lever med ITIL's krav om registrering og journalisering af alt.
Mange af de spurgte it-folk sagde, at de opfatter ITIL som spild af tid, ganske enkelt. Udbyttet står ikke mål med indsatsen. De er også bange for, at systemet reducerer dem til sekretærer, der udfører administrative funktioner, og at deres it-håndværk lider skade under det. Nogle af dem mener, at ITIL er et modelune, som de håber snart forsvinder igen.
- Det skal de nu ikke regne med, ITIL er kommet for at blive, siger Peter Vestergaard.
Opgaven indeholder fem strategiske årsager til at vælge ITIL, syv skyggetemaer og fire forslag til løsninger i form af en række anbefalinger til virksomheder, der oplever, at deres medarbejdere er skeptiske over for ITIL.

OriginalModTime: 22-06-2006 15:31:42




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere