Otte mand skal styre borgerportalen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. juni 2006.


Et af Danmarks største enkeltstående portalprojekter, den såkaldte borgerportal, er i disse dage ved at organisere sig. På forhånd er projektet udnævnt til at være en tikkende bombe, men holdet bag mener at have lært at tidligere tiders bommerter.
En styregruppe på kun otte mand skal sørge for, at gigantprojektet med den fællesoffentlige borgerportal kommer sikkert i land til tiden og ikke overstiger det i forvejen voldsomme budget på godt 100 millioner kroner.
Styregruppen hører hjemme i den tværoffentlige digitale taskforce og vil blive sammensat af folk, der er indstationeret fra både KL, regionerne og staten
- samt et par eksternt ansatte. Sådan ser planerne ud nu, godt to uger efter at den endelige aftale om det nye offentlige gigant-projekt faldt på plads.

Tanken med borgerportalen er, at den skal samle alle de digitale tjenester, som i dag faldbydes til borgerne fra alle de offentlige myndigheder. Via en
'min side'-funktion, skal borgeren her mødes af alle de funktioner fra stat, region, kommune, sundhedsvæsen og en række andre, som er relevante for
den enkelte borger. Det var Kommunernes Landsforening, der søsatte ideen allerede sidste år, men næsten fra første færd har en række kritikere været skeptiske over for, om det overhovedet kunne lade sig gøre at få stort set alle offentlige instititutioner til at arbejde sammen på én gang mod et fælles mål.
Det ville nemlig kræve en overmåde stram styring og en nærmest uhørt grad af samarbejde og enighed om mål og midler - ting, der traditionelt går galt, når det offentlige kaster sig ud i projekter af den karakter. Men den digitale taskforce har været lydhør over for den udtalte skepsis, fortælle projektleder
Jens Krieger Røyen, der skal lede den gruppe på cirka otte mand, som skal få borgerportalen sikkert i land.

Han er bevidst om, at tidligere it-projekter i den størrelselsesorden er endt i skandale efter skandale, men det frygter han ikke sker denne gang. Den digitale taskforce har nemlig lært af de mange fejltrin i det offentlige, og samtidig er hele projektet med den fællesoffentlige borgerportal modnet både
teknologisk og politisk.
- Først og fremmest betragter vi opgaven som et organisatorisk projekt, snarere end et teknisk. Opgaven består i at få mange til at arbejde sammen, uden at det går galt. Og det betragter vi ikke som et problem, siger Jens Krieger Røyen, der er projektleder på mega-projektet. Han fortæller, at styregruppen fra første færd har oplevet en meget positiv indstilling fra de offentlige instanser, der skal levere indholdet til siden. Den er blandt andet stimuleret af, at styregruppen er tværoffentlig, men skyldes også, at en central koordinering og udvikling med stor sikkerhed vil kunne spare penge og løse opgaverne bedre, end de enkelte instanser ville kunne, hvis de skulle udvikle dem selv.
Borgerportalen vil blive bygget oven på portalen borger. dk, der fra starten af 2007 vil fusionere netborger.dk og danmark.dk.
Fra begyndelsen af 2008 vil de første tegn på den fællesoffentlige borgerportal begynde at vise sig på borger.dk, og i 2012 skal portalen efter planen
være fuldt færdigudviklet.

Da vil den have kostet mere end 100 millioner kroner - et budget, som endnu ikke er fuldt finansieret.
Projektleder Jens Krieger Røyen forventer dog, at en central udvikling af digitale tjenester vil betyde så store besparelser og fordele for de instiutioner, der skal levere ydelserne, at det i praksis ikke vil blive noget problem at få borgerportalen i luften inden for tidsplanen. Det skyldes til dels , at borgerportalen
vil blive struktureret således, at en bruger hele tiden kommer i kontakt med nye services, hver gang en service efterspørges. På den måde kan tyregruppen hele tiden udvide den enkelte brugers brug af digitale tjenester - og dermed stimulere yderligere besparelser hos de deltagende parter.
Det bliver dog ikke styregruppen på kun otte mand, der skal stå for alt arbejdet. Styregruppen er netop kun en styregruppe, der nu skal kravspecificere
og outsource i videst muligt omfang. Dog ligger det ikke kortene, at borgerportalen skal ende som et privat-offentligt samarbejde, som det kendes fra
virk.dk, der drives af Krak.

OriginalModTime: 29-06-2006 14:44:28




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere