ITIL - fordi alle de andre gør det

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 11. august 2006.


vejen frem It-afdelingerne er så sikre på, at ITIL er den rette vej frem, at de vælger at implementere det, fordi de andre virksomheder gør det.

En af de væsentligste årsager til, at virksomhederne vælger at køre deres it-afdelinger efter ITIL-principperne, er, at alle de andre også gør det.
Det er en af de overraskende konklusioner i en HD-hovedopgave i Organisation, Strategi og Ledelse, som seniorkonsulent hos PricewaterhouseCoopers Peter Vestergaard sammen med kommunikationskonsulent Michael Zenon netop har fået et 11-tal for på Handelshøjskolen i København, CBS.
De to konsulenter satte sig for at undersøge, hvorfor virksomhederne vælger ITIL, hvilke ulemper det medfører, og hvordan virksomhederne håndterer dem.
Undersøgelsen er kvalitativ. Det vil sige, at der ikke er voldsomt mange respondenter. De er til gengæld blevet detaljeret udspurgt. Blandt dem er et par store outsourcing-huse og en række store konsulenthuse i it-branchen.
- Det, der fremgår mest tydeligt i vores undersøgelse, er svaret: Vi gør det, fordi de andre gør det. Det overrasker mig faktisk, at virksomhederne er så åbne om det, siger Peter Vestergaard.
Han understreger, at hans egne erfaringer med ITIL er gode, og at ITIL i hans univers er en positiv ting. Men det undrer ham, at selve valget om at implementere ITIL tilsyneladende sker på et ikke helt rationelt grundlag.
- Men derfor kan ITIL jo godt være den rette vej alligevel. ITIL er ved at blive en standard, ligesom ISO 9000 er det for produktionsvirksomheder. Det er struktur og rammeværk for it-afdelingen. Det er der behov for, især fordi mange it-afdelinger historisk har udviklet sig ustruktureret, siger Peter Vestergaard.

Besvarelserne i undersøgelsen viser, at beslutningen om at indføre ITIL i virksomheden er strategisk og træffes af ledelsen. Argumentationen for at gøre det er økonomi og effektivisering.
- Men reelt regner ingen virksomheder på effekten, for alle tror på, det virker, siger Peter Vestergaard.
De to opgavemakkere introducerer begrebet skyggetemaer i deres rapport. Skyggetemaer er de ting, som alle går rundt og siger til hinanden, men aldrig til ledelsen. Derfor tager ledelsen sig heller aldrig af dem, simpelthen fordi ingen siger dem højt. Opgaveskriverne stødte på skyggetemaerne under uformelle, anonyme samtaler med it-teknikere, som til daglig lever med ITIL's krav om registrering og journalisering af alt.
Mange af de spurgte it-folk sagde, at de opfatter ITIL som spild af tid, ganske enkelt. Udbyttet står ikke mål med indsatsen. Nogle af dem mener, at ITIL er et modelune, som de håber snart forsvinder igen.
- Det skal de nu ikke regne med. ITIL er kommet for at blive, siger Peter Vestergaard.

Opgaven indeholder fem strategiske årsager til at vælge ITIL, syv skyggetemaer og fire forslag til løsninger i form af en række anbefalinger til virksomheder, der oplever, at deres medarbejdere er skeptiske over for ITIL.
Med de to opgaveskriveres undersøgelse i hånden står det klart, at der er en række udfordringer i forhold til medarbejderne, som ledelsen må forholde sig til, når den vælger at drive it-afdelingen efter ITIL-principperne.
- Nogle it-folk frygter at blive "sekretærer", hvor de i stedet for at være faglige specialister bliver degraderet til "almindelige" medarbejdere, som bare skal følge procedurer og skrive referater af handlinger, der er foretaget ud fra disse procedurer, fortæller Peter Vestergaard.
Han peger også på det, han kalder kongedømmeproblematikken. Den handler om, at it-specialister i nogle tilfælde kan have en tendens til at beskytte deres egen stilling ved at undlade - eller være meget tilbageholdende med - at dele ud af den viden, de har. Dermed gør de sig selv uundværlige.
- De opbygger små kongedømmer, som de ikke ønsker revet ned. Men arbejdet bliver netop mere gennemskueligt, når man kører efter ITIL-principperne, og kongedømmerne bliver revet ned, siger Peter Vestergaard.

OriginalModTime: 16-08-2006 15:19:02




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere