Frankrig og Tyskland satser på Google-dræber

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. august 2006.


Et ambitiøst tysk-fransk udviklings­projekt med milliardbudget skal gøre op med Googles søgemaskinedominans. Men kritiske røster advarer om, at
investeringen i den europæiske satsning risikerer at gå til spilde.

I årevis har store dele af den europæiske netoffentlighed kritiseret Google for at skjule detaljer om den rankingmekanisme, der er hjertet i den amerikanske søgegigants fine søgeresultater. Og samtidig frygtet, at Googles dominerende position ville resultere i, at Europa sakkede agterud kulturelt og teknologisk.
Kritikken har navnlig lydt fra Frankrig, som også er hoveddrivkraften i det ambitiøse projekt, der gennem et samarbejde med Tyskland har til hensigt at tage førertrøjen fra amerikanske Google.
Frygten for et monopoliseret søgemaskinemarked fik i 2004 Tyskland og Frankrig til at gå sammen om Quaero-projektet (latin for "jeg søger"). Navnlig i Frankrig så man det som en skrækvi­sion, hvis digitaliseringen af litteratur i Google Print-projektet resulterede i et universelt og kommercielt drevet digitalt bibliotek med en slagside af angelsaksiske værker.
Jean-Noël Jeanneney, lederen af Bibliothèque Nationale de France (BNP) opfordrede til et europæisk modangreb på Google Print.
På det praktiske plan var det bekymringen for, at fransk og tysk var ved at tabe pusten internationalt. En Google-søgning på "House" resulterede i 25 mio. træffere, mens den franske pendant "Maison" kun førte til 750.000 søgetræffere, og det tyske "Haus" kun til godt 300.000.
I april 2005 faldt principbeslutningen så om det fælles tysk-franske søgemaskineprojekt, med officiel start i begyndelsen af 2006. Beskrivelsen af Quaero var holdt i generelle, men ambitiøse vendinger.

Quaero handler om ikke mindre end en "initialisering af tekniske gennembrud i produktionen, håndteringen og udnyttelsen af multimedie-
indhold". Med andre ord er ambitionen med Quaero at skabe en søgemaskine, der gør det muligt at søge i alt slags multimedialt indhold med anvendelse af søgealgoritmer til billedgenkendelse og automatiske oversættelser af flersproglig information.
Hensigten er, at Quaero-brugere skal kunne få søgeadgang ikke blot via pc'en, men også via PDA, mobiltelefon og hjemmets tv. Hvordan det skal ske i praksis, er indtil videre et spørgsmål, som ikke er blevet besvaret klart af projektet.

De franske partnere i projektet tæller den franske søgemaskinefabrikant Exalead, som efter egne oplysninger har indekseret fire milliarder web­sider. I praksis finder den offentligt tilgængelige søgemaskine dog ikke tilnærmelsesvis så mange relevante sider, som storebroder Google.
Til gengæld tilbyder Exalead det eneste tågede omrids af, i hvilken retning det femårige udviklingsprojekt bevæger sig. Og det er ikke uinteressant. På en række områder tilbyder det en række funktioner, som ikke kendes fra Google.
Tilsyneladende er søgemaskinen i stand til at generere en række kategorier med beslægtede underkategorier ganske automatisk. Det skaber overblik og kvalificerer søgeresultaterne på en måde, som er ganske original i forhold til Googles forholdvis enkelt opbyggede resultatsider.
Søgning efter tekster på websider supplerer Exalead også med søgninger efter lyd, video- og RSS-data. Alt sammen på en facon, som tegner lovende for funktionaliteten i den fremtidige Quaero-søgemaskine.

På trods af de lovende første takter har det dog ikke skortet på europæisk kritik af det ambitiøse projekt. Modstandere af projektet peger på paralleller til andre prestige-projekter som Airbus og det europæiske svar på GPS-satellitter, Gallileo. Det er frygten for kostbart bureaukrati, koblet med et langstrakt udviklingsforløb, som risikerer at ende med et projekt uden målelige kommercielle resultater, der præger modstandernes argumenter.
- Jeg har ikke nogen særlig tiltro til, at Quaero bliver i stand til at producere noget, som den private sektor ikke allerede tilbyder eller selv vil udvikle i fremtiden, lød det fra John Lervik, administrerende direktør i det Oslo-baserede søgefirma Fast Search and Transfer, da International Herald Tribune tidligere på året spurgte en række europæiske udviklingshuse om deres syn på projektet.

Kilder: IDG News Service, c't 10/2006 Google: Die Gegenbewegung, Wikipedia.org, Silicon.fr 30.08.2005.

Faktaboks:

Quaero
Den europæiske søgemaskine Quaero er et samarbejde mellem Frankrig og Tyskland. Quaero udvikles af Thomson, France Telcom, søgemaskinefabrikanten Exalead og Siemens. Mediekoncernen Bertelsmann er også på vej ind i projektet gennem sit datterselskab Empolis. For få måneder siden meddelte søgemaskinefabrikanten Lycos, at den står for koordineringen af den fortsatte Quaero-udvikling.

En række franske og tyske forskningsinstitutter er også deltagere. Heriblandt Karlsruhe Universität, Fraunhofer Gesellschaft für angewendte Forschung og INRIA (Institut national de recherche en informatique et en automatique).

Den 26.april 2006 offentliggjorde Frankrigs præsidentJaques Chirac, at projektet har et femårigt udviklingsprojekt på 250 mio. euro - det svarer stort set til det, som Google brugte på forskning og udvikling i de første ni måneder af 2005.

Billedtekst:
Googlekiller Den franske søgemaskine Exalead er det eneste tilgængelige glimt af nogle af de faciliteter, som bliver indbygget i den kommende Quaero-søgemaskine. Automatisk kategorisering, oversættelse og en stram og enkel brugergrænseflade er blandt den franske søgemaskines dyder. (www.exalead.fr)

OriginalModTime: 17-08-2006 16:16:59




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere