Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. august 2006.
En australsk Hollywood-kalender skyder billedet af nørdede it-kvinder ned for at tiltrække unge kvinder til it-uddannelserne. Dansk image-ekspert kalder ideen kortsigtet.
Hun er født i Tasmanien. Poserer som klassens lækre pige i filmen "American Beauty". Og svømmer i et hav af røde roser. Sonja Bernhardt er træt af det støvede it-image.
Så hun overtalte 20 australske it-kvinder til at lade sig fotografere i positurer inspireret af forskellige Hollywood-stjerner, flere af dem sparsomt påklædt.
- Det er sensuelle billeder, der viser kvinder fulde af selvtillid, og som tør vise verden, at vi hverken er kedelige eller nørdede, siger hun.
De stærke kvinder eksponerer gerne sig selv på en kontroversiel måde for at få deres budskab på dagsordenen, forklarer hun.
Og det er lykkedes. På en enkelt dag klikkede hele 3,5 millioner besøgende ind på hjemmesiden, hvor man kan se udklip og købe kalenderen.
- 59 procent af salget er til kvinder, så hvis man tror, det her kun tiltrækker mænd, så tager man fejl, siger hun.
Overskuddet går til initiativer, der skal få kvinder i it-job. For i Tasmanien hungrer de ligesom i Danmark efter flere kvinder i it.
Ifølge Sonja Bernhardt har debatten i Australien flyttet sig fra at fokusere på billederne til nu at handle om det alvorlige problem, der skriger på en løsning, forklarer hun.
Hun skyder med skarpt mod politikere og it-branchen.
- Når kvinder fravælger it, afspejler det et svigt fra såvel regering som branche i forhold til at få præsenteret de gode muligheder for karriere, der er i faget, siger hun.
Hendes råd til den danske it-branche er at bruge alle mediekanaler til at få positive historier ud om kvinder. At opfordre kvinder inden for it til at optræde som rollemodeller. Og frem for alt at sørge for at holde emnet på dagsordenen.
En dansk ekspert giver ideen den kolde skulder.
- Jeg tror simpelthen ikke på, at det er en holdbar løsning at lave en kalender. Vil det tiltrække seriøse studerende, der gennemfører studiet, spørger partner og cand. psych. Mette Obelitz fra Marketminds.
Det er en udbredt misforståelse, at brand kun handler om kommunikation.
- Hvis indholdet af datalogistudiet vitterligt er nørdet, så hjælper det ikke at lokke folk til med reklamer om, at det er spændende og måske ligefrem sexet, forklarer hun.
Det samme gælder selve jobbet. Det er fint at eksponere rollemodeller, for eksempel kvindelige it-ledere, men det skal have bund i virkeligheden, forklarer Mette Obelitz.
Hun efterlyser en undersøgelse, der klart definerer, hvordan de unge opfatter it-studierne og it-arbejde. Først derefter kan man se, hvad man skal kommunikere ud, eller om man bliver nødt til at ændre ting i uddannelsen.
Billedtekst:
australian beauty Sonja Bernhardt bidrager selv til at skabe et nyt billede af it-kvinder ved at optræde i hav af røde roser. På www.itgoddess.info kan man finde flere eksempler på australske piger, der poserer med filmplakater som udgangspunkt.
OriginalModTime: 24-08-2006 15:01:26