Vognmænd får et ekstra gear

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. september 2006.


En SOA-løsning, der genbruger data fra flere myndigheder, vil gøre hverdagen lettere for Færdselsstyrelsen og landets vognmænd.

Det skal ikke længere tage Færdselsstyrelsen otte uger at behandle en vognmands ansøgning om tilladelse til at transportere gods med sine køretøjer.
Hvis Færdselsstyrelsen vælger at implementere den løsning, der er resultatet af et innovationssamarbejde med CSC, bliver ventetiden på en godkendelse bragt betydeligt ned.

De otte ugers sagsbehandling er især urimelig lang tid set i lyset af, at alle de informa-
tioner, der er nødvendige for at opnå transporttilladelsen, i de fleste tilfælde allerede findes i de offentlige databaser. Derfor er kodeordet genbrug af data
- Udgangspunktet i vores innovationsprojekt med CSC var, at en ansøgning først skal ramme en sagsbehandler, når der skal træffes en skønsmæssig afgørelse. Der er masser af objektive betingelser, der skal være i orden i en ansøgning, og det kan systemerne klare, hvis der er adgang til de relevante databaser, siger Lisette Sundien, der er fuldmægtig i Færdselsstyrelsen.
På virksomhedssitet Virk.dk har vognmændene længe kunnet hente de relevante blanketter. Men det bliver først rigtigt effektivt, når et nyt stykke serviceorienteret arkitektur kobler en række lag på, der automatisk tjekker hos Skat, om der er gæld til det offentlige og hos politiet for en ikke-belas-tende straffeattest. Ansøgningen sendes herefter automatisk til Færdselsstyrelsen.

Der er flere forhold, der skal være i orden for at opnå en kørselstilladelse.
For eksempel må man ikke have offentlig gæld over 50.000 kroner. Man må heller ikke have trafikmæssige udestå-
ender med politiet. Den slags opslag og verificeringer tager tid, men tiden kan bruges bedre på de krævende sager, med den automatiserede løsning, der vil sende 85 procent af ansøgningerne glat igennem systemet, helt uberørt af menneskehånd.

Færdselsstyrelsen behandler cirka nye 500 ansøgninger om året. En kørselstilladelse skal fornyes hvert femte år og fornyelser er der cirka 1.100 af om året.
Projektet følges af en række offentlige instanser. Nemlig Kommunernes Landsforening, Virk.dk, Den Digitale Taskforce og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Projektet kan inspirere resten af den offentlige sektor som eksempel på, hvordan man får ideer til at opstå ved innova-tionssamarbejde.
Samtidig kan hele den offentlige sektor få konkret udbytte af løsningen, som CSC vur-derer har potentiale til at blive standard hos mange andre
offentlige myndigheder og
styrelser, hvis arbejdsgange ligner Færdselsstyrelsens ansøgningsprocedure.

Billedtekst: VOVEMOD I stedet for kravsafdækning vil vi fremover lave et proof of concept i I-LAB'et først. Det er en god måde at arbejde på. Færdselsstyrelsen har givet los og vendt det hele på hovedet. Man skal nemlig også turde innovere på sig selv, siger Inge Speiermann, projektdeltager og industrispecialist hos CSC's offentlige sektor.

OriginalModTime: 21-09-2006 14:47:08