Charme, selvtillid og et lækkert headset

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.


GN Netcom er den dygtigste i kategorien Tele- & Netværksudstyr. I løbet af det seneste år er selskabet også blevet verdens største.

Alle har ret til et fedt headset, så man både kan være mobil og arbejde effektivt uden at ligne en total tåbe med store gevækster på hovedet. Og GN Netcom er godt i gang med at gøre headsettet ligeså cool, som det er praktisk.
De rå regnskabstal viser, at selskabet i 2005 gjorde en overbevisende indsats, der resulterede i en omsætningsfremgang på 41,7 procent til 1,978 milliarder kroner. Det var dengang GN Netcom alene var divisionen for headset til kontormarkedet.
I foråret valgte GN Store Nord koncernen så at slå GN Netcom sammen med GN Mobile, der udvikler og sælger headset til mobiltelefoner under Jabra-mærket.
Samtidig satte den hæderkronede børsnoterede danske virksomhed et til salg skilte op ved koncernens hørerapparataktiviteter GN Resound og signalerede dermed til markedet, at headsettet er fremtiden for GN.
Den administrerende direktør for de samlede aktiviteter i GN Netcom, Hans Henrik Lund, fortalte i et interview med Computerworld på CeBit-messen i marts, at han nogle gange kalder sig selv "drugdealeren". For når brugerne først har fået smag for den digitale livsstil med headsettet, så vil de ikke opgive det.
I 2005 solgte GN Netcom og GN Mobile til sammen 25 millioner headsets og forstærkere. Det svarer til 35 procent af det globale marked, og gør det samlede GN Netcom til verdens største leverandør af headset foran den amerikanske konkurrent Plantronics.
Det nye GN Netcom havde en 2005-omsætning svarende til 4,5 milliarder kroner og 1.800 ansatte. De skal nu bevise, at de kan få de to divisioners vækstrater på omkring 50 procent til at blive endnu større.
Hans Henrik Lund ser i princippet ingen vækstbarrierer på det næste lange stræk for GN Netcom. Alene på kontormarkedet skønnede han i foråret, at der i USA og Europa er 150 millioner mennesker, som taler i telefon mere end to timer om dagen - kun syv procent af dem bruger i dag headset.
En del af de syv procent bruger headset med ledning. Dem vil GN Netcom gerne sælge trådløse headset til - headset som den nyeste 9300-serie, der bruger Bluetooth til at holde forbindelsen med sin skulpturelle basestation, der også fungerer som lader og både håndterer fastnet- og ip-telefoni.
- GN Netcoms produkter er digital living. Vi bevæger os fra at være en traditionel ingeniørvirksomhed til at fokusere på forbrugerorientering, og det danske design er totalt afgørende for vores produkter, fortalte Hans Henrik Lund under CeBit.
Selvom designet er en afgørende faktor for at sikre sig headset kunder, så understregede Hans Henrik Lund ved samme lejlighed, at det på ingen måde betyder, at man går på kompromis med teknologien, og at udviklingsafdelingen i dag beskæftiger 200 mand mod 25 i 1999.
Den nærmeste konkurrent, Plantronics, ligger dog heller ikke mange hestehoveder bag GN, og især når det gælder headset til kontormarkedet i USA er amerikanerne foran. Men også danske William Demant Holding og tyske Sennheiser Electronic søger fra Greve i København at gøre GN rangen stridig med headset under mærket Sennheiser Communications.
Endelig gør Hans Henrik Lund og hans medarbejdere klogt i at kigge ned og se, hvem der løber rundt om fødderne på dem helt nede ved jorden. Her vil blandt andre Michael Mathiesen i spidsen for svenske CellPoint gerne have en del af headset-markedet ved at gå et skridt videre med den digitale livsstil og markedsføre selskabets headset sammen med store livsstils mærker.

Billedtekst1:
I foråret valgte GN Store Nord koncernen at slå GN Netcom sammen med GN Mobile, der udvikler og sælger headset til mobiltelefoner under Jabra-mærket.

Billedtekst2:
Den administrerende direktør for de samlede aktiviteter i GN Netcom, Hans Henrik Lund, ser i princippet ingen vækstbarrierer på det næste lange stræk for GN Netcom.

OriginalModTime: 04-10-2007 13:59:59




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere