Fokus på glæde

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.


Efter blot at have eksisteret i tre år, spiser FourFocus nu med ved de stores bord.
En fordobling af omsætningen fra 24 til 47 millioner kroner taler sit tydelige sprog.

Bordtennisbordet, sofaen og fladskærmen i det bagerste lokale vidner om en afslappet stemning blandt medarbejderne hos Four-Focus i Ballerup. Ifølge administrerende direktør Tommy Hansen er glæden i hverdagen enormt vigtig.
- Medarbejdere, der er sure, bliver sendt hjem. Vi er en ny virksomhed, og vi har gjort meget ud af at have en sjov hverdag, siger Tommy Hansen. Han fortæller, at det selvfølgelig skal udmønte sig i ordrer, hvormed bundlinjen også nyder godt af stemningen.
- Når medarbejderne er glade, så bliver kunderne glade og vender tilbage. Begejstring er nu engang et fantastisk element at have, siger han. FourFocus er en lille virksomhed med kun 20 fastansatte. Det gør, ifølge Tommy Hansen, medarbejderne meget vigtige brikker i hverdagen. Virksomheden har derfor satset på at få de rigtige nøglemedarbejdere, og de har håndplukket en del af dem.
Men hvad er det egentligt, FourFocus laver? Som navnet antyder, så har FourFocus fire kerneområder, hvoraf de to primære er kopi/print og it-drift. Derudover tilbyder de deres kunder finansiering samt, som noget helt nyt, produktion af tryksager:
- Nogle opgaver er der ingen kopimaskine, der kan klare. Så i stedet for at miste omsætning og tilknytning til kunden, så har vi simpelthen valgt at 'få et ben mere på', så vi også kan tilbyde kunden tryksager. Det har virkelig været helt unikt for os. Det har gjort, at vi har bibeholdt en masse sager og kunder, og vi har fået yderligere omsætning, forklarer Tommy Hansen. FocusTryk blev etableret i starten af 2006 og er dermed virksomhedens nyeste afdeling.
FourFocus' store fremgang i omsætning, fra 24 millioner i 2004 til 47 millioner kroner i 2005 skyldes dog i høj grad nogle enkelte, men store ordrer.
- Vi fik nogle meget store it-sager og finansieringskontrakter. Det er selvfølgelig klart, at sådan nogle tager man gerne imod, hvis man vinder en licitation, som vi gjorde. Tre store kunder, der tilsammen gav os en omsætning på 15 millioner kroner, er noget, vi godt kan mærke, siger Tommy ??Hansen. Han forklarer, at en anden vigtig årsag til succesen er, at kunderne bliver ved med at vende tilbage.
FourFocus lægger vægt på at informere sine folk og kunder om, at det, der bliver sagt første gang, det er også det, som kunden får første gang.
- Bare fortæl sandheden med det samme. Der er ikke noget fnidder. Jeg tror, det blandt andet er derfor, vi har fået så mange store kunder de sidste par år, siger han.
Tommy Hansen og administrerende chef Preben Rasmussen, der ejer FourFocus i fællesskab, vil i den kommende tid ikke satse på nogen nye, store ting, men i stedet satse på deres primære forretningsområder.
- Vi er 100 procent enige om, at vi gør det, vi er gode til. Og det, vi ikke er så gode til, må vi betale os til. Hvis man kigger på bundlinjen hele tiden, og hvad det er, der driver værket, så skal det være glæden og kontakten til kunderne. Det er det, vi kan, siger Tommy Hansen. Og det ser ud til at virke. I hvert fald tegner årets resultat for FourFocus, ifølge Tommy Hansen, til at blive en fordobling i forhold til 2005.

Billedtekst1:
- Bare fortæl sandheden med det samme. Jeg tror, det blandt andet er derfor, vi har fået så mange store kunder de sidste par år, siger Tommy Hansen.
Foto: Torben Klint

Billedtekst2:
- Medarbejdere, der er sure, bliver sendt hjem. Vi er en ny virksomhed, og vi har gjort meget ud af at have en sjov hverdag, siger Tommy Hansen.
Foto: Torben Flint

OriginalModTime: 04-10-2007 14:01:22




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere