Nokia er forbillede for innovation

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. oktober 2006.


Nokia er motoren i en finsk økonomi, som er Europamester i innovation. Åbenhed over for brugerne og øget samarbejde med andre forskningsmiljøer er en vigtig del af opskriften.

Stats- og regeringsledere fra EU-landene samles i dag til topmøde i den finske by Lahti for blandt andet at diskutere Unionens innova-
tionspolitik. De kunne næppe have fundet et bedre sted at debattere det emne.
For med Nokia som lokomotiv har Finland det seneste tiår lagt sig i spidsen i Europa både hvad angår investering i forskning, og når det gælder om at sikre de optimale betingelser for innovation i et tæt samarbejde mellem stat og erhvervsliv.
Tallene taler deres tydelige sprog: Finland investerer omkring 3,5 procent af nationalproduktet i forskning og udvikling, mens EU-gennemsnittet ligger under 2 procent.

En stor del skyldes Nokia-effekten: Omkring en tredjedel af al forskning i Finland udføres af Nokia. Den finske gigants globale investeringer i forskning og udvikling ligger på 28 milliarder kroner om året - et tal, der er større end de samlede årlige forskningsinvesteringer i dansk erhvervsliv.
Men Nokia og Finlands aktive innovationspolitik har også skabt en underskov af andre, hastigt voksende virksomheder. It-sektoren bidrager med over 10 procent af det finske nationalprodukt - Nokia alene med cirka 4 procent. Centralt i selskabets enorme forsknings- og udviklingsindsats står i dag budskabet: Innovation begynder ikke i teknologien, den begynder med, at man forstår brugernes behov.
Det er en form for web 2.0 på en mobil platform, siger Jyri Huopaniemi, leder af Nokias strategiske research.
- Begrebet om web 2.0 kommer til at betyde meget også på mobilområdet. Det er et begreb, der fremhæver åbenhed og deltagelse, siger han.

Men det er ikke kun åbenhed i forholdet til brugerne, der stimulerer innovationen. Nokia blæser også til øget samarbejde med andre forskningsmiljøer og med investorer for at skabe det, selskabet kalder et mobilt øko-
system.

Billedtekst:
muligheder Jyri Huopa-niemi, chef for strategisk forskning hos Nokia, ser mobile muligheder i web 2.0.

OriginalModTime: 19-10-2006 14:43:40




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere