Nye annoncer præcisionsbomber besøgende

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. november 2006.


Netaviserne i JP/Politikens Hus er begyndt at sælge netannoncer efter et helt nyt koncept. Det skal være slut med at tæppebombe ­markedet. I stedet garanteres netreklamer
at ramme målgruppen.

JP/Politikens Hus vil være relevante. Et nyt koncept lånt fra tv-verdenen skal gøre op med dagens netannoncer, der rammer bredt, men ikke nødvendigvis præcist.
I dag tæppebomber annoncører typisk markedet, når de skal ud med et budskab. Betalingen sker efter, hvor mange der ser deres reklame, men selvom budskabet ganske vist når frem til målgruppen, rammer det også de 'uskyldige' og uinteresserede på vejen.

Men det kan snart være fortid på de tre netaviser Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet. Her vil man nemlig præcisionsbombe de besøgende med annoncer.
Modellen hedder IRP, Internet Rating Point og bygger ligesom tv-annoncørernes TRP, Target Rating Point, på præcise analyser af den målgruppe, reklamerne vises til.
- Vi har en rigtig god viden om, hvem vores brugere er, og den viden har vi ikke brugt aktivt før nu, siger Bente Støttrup-Andersen, der er projektleder i JP/Politikens Hus.
Den viden stammer fra elektroniske spørgeskemaer, som mere end 40.000 har svaret på, hver gang de tre netaviser har undersøgt deres brugere.
Det giver en helt unik indsigt i, hvem de besøgende er. Og den viden er penge værd. For når man på baggrund af 40.000 personers svar ved, hvilken køn, alder og indkomst der eksempelvis besøger sportssektionen på ekstrabladet.dk, kan annoncørerne nøjes med at købe reklameplads på de sider, som netop deres målgruppe besøger.

Prisen for IRP-reklamer er fastsat fra starten. Det er nemlig lige meget, om en reklame bliver set af 250 eller 250.000 mennesker. Hvis ikke de befinder sig i målgruppen, er de uinteressante.
Det annoncørerne betaler for, er nemlig at blive eksponeret til netop den gruppe af mennesker, de mener, deres produkter appellerer til.
Så selvom nogle mænd skulle snige sig ind på B.T.dks 'kun for kvinder'-sektion, skal annoncører kun betale for de besøgende, der rent faktisk er kvinder.

OriginalModTime: 03-11-2006 09:12:33




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere