Microsoft deler ud af overskudsviden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. november 2006.


Verdens største softwarevirksomhed Microsoft udvikler masser af produkter, der aldrig bliver del af forretningen og ender på hylden. Det overskudslager kan verdens små, innovative virksomheder til gengæld få glæde af.

Microsoft giver nu små innovative virksomheder mulighed for at bruge software fra gigantvirksomhedens overskudslager.
Under navnet IP Ventures Program er der holdt to konferencer i København og Århus. Her er en række nøje udvalgte danske virksomheder blevet præsenteret for forskellige softwareprodukter, som Microsofts kodelinje-opfindere over hele verden har udviklet, men som ikke lige passer ind i koncernens forretningsstrategi.
Store dele af dette eksklusive overskudslager er fuldt udviklede og køreklare produkter, mens andre har mere karakter af rå kode. I stedet for at lade det hele ligge og samle støv på hylden, får ideerne nyt liv i hænderne på små virksomheder verden over.
Programmerne bliver ikke foræret væk, men de bliver heller ikke solgt på almindelige vilkår. Der er ingen fast model for, hvordan Microsoft licenserer teknologierne, og hver aftale forhandles individuelt med den lille virksomhed. På verdensplan er der indtil nu underskrevet licenseringsaftaler med 15 virksomheder. Aftalerne kan indeholde et Microsoft-medejerskab af virksomheden eller en eksklusiv licensaftale, hvor den lille virksomhed får rettigheden til teknologien.

"Theres's no such thing as a free lunch, hedder kynikerens beskrivelse af den virkelige verden". Så når Microsoft inviterer små virksomheder til konference og fortæller, hvad kæmpen kan gøre for dværgen, mødes initiativet naturligt nok med en hvis skepsis.
- Vi havde betænkeligheder i starten, men jeg fornemmer klart, at de ikke er ude på suge vores løsning og køre os af banen, siger Stig B. Lyngsie, som er marketingchef for den seks måneder gamle virksomhed Autolog.
Autolog er en automatisk GPS-baseret kørebog til folk, der har brug for at føre et kørselsregnskab. Løsningen er udviklet på en Microsoftplatform, og Autolog var inviteret med til Bruxelles i sidste uge, hvor Microsoft holdt Innovation Day.
Her kunne danskerne trykke Bille Gates i hånden, mens de berettede om, hvordan deres teknologi kan gøre livet lettere og mere effektivt for et enormt potentiale af europæiske erhvervschauffører.
- Det er selvfølgelig pr for Microsoft, men vi har også enorm gavn af at komme i det selskab. Vi har ikke selv penge til reklame, og Microsofts netværk er enormt, fortæller Stig B. Lyngsie.

Microsofts danske udviklingscenter i Vedbæk, det tidligere Navision, var indtil for nylig den største udviklingsafdeling uden for USA. I dag har Indien overtaget den status. Koncernen investerer årligt et tocifret milliardbeløb i R&D, og har en række Research Labs verden over. Det er disse laboratorier, der udvikler produkter, som ikke altid passer ind i Microsofts produktportefølje.
- Labs'ene skal netop være uafhængige af koncernens egne produkter. Derfor hænder det også, at de ligefrem udvikler konkurrerende produkter. Det kan være glimrende produkter, som bare ikke passer ind i Microsofts strategi. Tidligere lagde man det på hylden, nu siger vi: Lad os bruge dem, fortæller Marianne Wier, som er Microsoft direktør for politik og strategi.
At Research Labs'ene vitterligt er selvstændige, uafhængige enheder, understreges af, at der er eksempler på, at en Microsoft-udvikler har valgt at forlade koncernen til fordel for den lille starter-virksomhed, der har overtaget hans produkt.
- Det forhindrer vi dem ikke i, selvom vi selvfølgelig helst vil beholde vores udviklere, siger Marianne Wier.

IP Ventures-samarbejdet med de små virksomheder er også et pr-fremstød for Microsoft.
- Vi er kendt for at være store og lukkede. Vi vil vise, at det er fordomme. "Ender I ikke bare med at købe os", spørger de om. Vores svar er, at vi netop ikke stiller krav om, at vi skal involvere os i deres forretning. Vi vil ikke indvies i deres forretningsplaner og strategi. Det er heller ikke en ren gave, men Microsoft er i høj grad også en innovativ virksomhed, som har en naturlig plads i innovationsmiljøet, siger hun.
Ved den seneste IP Ventures-konference i Århus var 42 små virksomheder mødt frem for at høre nærmere om mulighederne for at få adgang til den jomfruelige Microsoft-teknologi.
- Programmet er stadig meget nyt, så vi har ingen forventninger til, hvor mange aftaler, vi skal lave i Danmark. Men der er virkelig noget at komme efter i dansk it-innovation, mener Marianne Wier.

Microsoft er ikke ene om at hoppe på innovationsvognen. Den anden helt store it-spiller, IBM, har netop besluttet at investere 581 millioner kroner i nye ideer. Virksomheden holdt et InnovationJam i juli, og det er planen, at investeringen skal bruges til at udvikle ideer til ti nye forretningsområder.
I Danmark har IBM også startet en innovationsblog i samarbejde med ugemagasinet Mandag Morgen. Her vil ni bloggere fra it-branchen, blandt andet Computerworlds chefredaktør, Mikael R. Lindholm, åbne debatten med en række indlæg om innovation. Alle er velkomne til at deltage.
- Vi ser ikke innovation som industrisamfundets traditionelle produktudvikling, men som det krydsfelt, der kobler teknologisk indsigt med viden om brugere og forretningsforståelse. Værdien i Danmark skabes i servicelaget. Der er billedligt talt flere penge i at styre skibe end at bygge dem. Så for IBM er innovation ikke opfindelsen af termostaten, men snarere en løsning til billetafregning i Indien. Vi kan godt leve af at klippe hinanden, fordi vi kan eksportere vores service, mener vicedirektør i IBM Danmark, Kim Østrup.
Ideerne skal gøres konkrete, og det er det, innovationsbloggen skal bruges til.
- Vi har ingen anelse om, hvordan bloggen vil udvikle sig, og om der overhovedet er nogen, der vil deltage. På den måde er mentaliteten hos IBM også ændret, ligesom den er i resten af samfundet. I 90'erne havde vi en funktionærkultur i Danmark. Men efter dotcom-tiden har vi fået en innova-
tionskultur, hvor det er iværksætteren, der er i centrum. I den kultur udvikles ideer ekstremt hurtigt, og det vil IBM selvfølgelig gerne være en del af. Vi ønsker et åbent system, hvor man krydsbefrugter hinanden. Open Innovation, simpelthen. Jo flere forskellige produkter og services, jo flere byggeklodser har IBM at bygge forretning med, siger Kim Østrup.

Læs mere her: innovationsbloggen.dk

Billedtekst: Åbenhed - Microsoft bliver opfattet som store og lukkede. Det vil vi gerne lave om på, siger Marianne Wier, direktør i Microsoft om samarbejdet med små innovative it-virksomheder.

OriginalModTime: 16-11-2006 14:27:05




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere