Danmark får international innovationsuddannelse

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. november 2006.


I et projekt, der samler undervisere fra hele verden, har en række danske virksomheder skudt penge i den internationale masteruddannelse i innovation, Concept Maker.

Ambition, niveau og pris er skyhøjt for Danmarks nye innovationsuddannelse på MBA-basis, Concept Maker: Uddannelsen skal være verdens bedste - og indtil videre eneste. Undervisere og elever skal være cremen af cremen inden for innovation. Og prisen er 289.000 kroner ekslusive moms for hele herligheden.
En række af verdens førende undervisere i innovation går fra sommer næste år i gang med at uddanne det første hold på 30 elever, som i løbet af 15 måneder skal blive de første, som kan kalde sig Concept Maker Master Practitioner.
Uddannelsen består af ni moduler, og eleverne vil have forskellig baggrund, som ingeniører, designere og andre, der arbejder med udvikling i deres virksomheder.
To af modulerne foregår i udlandet. Et modul henlægges til Dubai i De Arabiske Emirater, for hvor kan man ellers finde på papiret fuldstændig vanvittige ideer omsat til virkelighed? Et andet foregår i Sydafrika, som sender eleverne ud på savannen på et ophold i en traditionel landsby, hvor dagligdagen unægtelig ikke ligner den i hverken København eller omegn. De øvrige syv moduler foregår i Danmark.
- Ægte innovation opstår ikke i ens egen komfortzone. Derfor skal de ud og observere og tænke skæve tanker på savannen uden for Johannesburg, siger Søren Lauersen, som er en af idefolkene bag uddannelsen, og som er administrerende direktør for 180 Academy, der er selskabet bag uddannelsen.
Selskabet er stiftet af syv ret forskellige virksomheder, der hver især har skudt penge i udviklingen af Concept Maker, nemlig Danfoss, LEGO, B&O, Nokia, Novo Nordisk, Gumlink og Middelfart Sparekasse. Virksomhederne har samtidig sikret sig halvdelen af de 30 pladser på det første hold. De øvrige pladser ventes besat også af udenlandske elever.

Gnisten til uddannelsesprojektet blev tændt af en rapport fra Erhvervs- og Byggestyrelsens analyseenhed, FORA, i begyndelsen af sidste år. Den handlede om indsatsområder for den strategiske udvikling af det jyske Trekantområde.
Søren Lauersen var på det tidspunkt HR-chef i tyggegummikoncernen Gumlink, der har hovedsæde i Vejle. Han deltog i en arbejdsgruppe, der skulle finde ud om, hvordan rapportens anbefalinger kunne omsættes i noget konkret.
- En analyse af virksomhederne i området viste, at fællesnævneren for deres udfordringer hed innovation. Især brugerdrevet innovation. Det var et nyt område for alle, så det dykkede vi ned i. Vi lavede et oplæg og undersøgte, hvem, der ville være den bedste at prøve ideen om en international uddannelse i brugerdreven innovation af på, fortæller Søren Lauersen.

Pilen pegede hurtigt på antropologen og psykologen Anne Kirah, som har løst innovationsopgaver for blandt andet flygiganten Boeing og Microsoft. Henover sommeren tog hun orlov fra sit job som chefdesignantropolog hos Microsoft for at være med til at færdigudvikle programmet. Siden har hun accepteret jobbet som rektor og underviser på uddannelsen.
Hun mener, at alle har muligheden for at være kreativ og innovativ, men at vores omverden og traditionelle uddannelser sætter stopklodser for vores nysgerrighed. For virksomhedslederne gælder det, at de skal give de ansatte frihed til at forlade komfortzonen og tage chancer. Skyklapperne skal af, for de forhindrer os i at stille de rigtige spørgsmål, mener hun.
- Verden forandrer sig hurtigt omkring os. Derfor søger vi naturligt det kendte. Men det er ikke i det kendte, at innovation opstår, fordi det hele er så er risikofrit. Det er faktisk næsten umuligt at innovere uden at forlade sin komfortzone, siger hun.
Ud over den amerikanske chefdesignantropolog er det også lykkes at tiltrække Teng-Kee Tan, som er professor i innovation ved det tekniske Nanyang-universitet i Singapore. Han har tidligere haft ansvaret for blandt andet Electrolux-koncernen i Nordamerika og underviser i dag i innovation og ledelse.
I Danmark ser Nokias produktprogram-manager, Kasper Bech, store perspektiver i den innovationsuddannelse, som han som Nokias repræsentant selv har været med til at skrue sammen.
- Hele mobiltelefonindustrien har hidtil været meget orienteret mod teknologidrevet innovation, men brugerdrevet innovation bliver stadig vigtigere. Vi har ikke set andre uddannelser, der har denne profil, når det drejer sig om brugerdrevet innovation, så det passer som fod i hose, siger han.
Uddannelsesprojektet er samtidig en dobbeltinvestering, forklarer han. Dels har selve udviklingen i samarbejde med de andre virksomheder været frugtbar, dels kommer der et konkret resultat ud af det i sidste ende.
Eleverne på uddannelsen skal nemlig også definere et projekt, der går specifikt på deres egen virksomhed.
- Det kan være et nyt produkt, eller det kan være en organisationsmæssig innovation. Vi får noget helt konkret ud af det, og det er vigtigt. I min erfaring forgår kun 20 procent af en uddannelse på skolebænken, resten er erfaring fra at arbejde med konkrete opgaver, siger Karsten Bech.

I uddannelsesmiljøet er akkreditering en vigtig ting, og for en udbyder af uddannelser er det helt i top, hvis man kan skrive Approved by Harvard eller Oxford på sit undervisningsmateriale.
Det kan 180 Academy ikke. Ikke endnu, i hvert fald, og det bekymrer ikke Søren Lauersen.
- Vi er endnu ikke akkrediteret, men det kommer. I mellemtiden har vi lavet vores egen omvendte akkreditering, som består af udtalelser fra topledere, blandt andre Lars Rebien (CEO, Novo Nordisk, red.) og Stine Bosse (koncernchef, TrygVesta, red.). De har sagt deres mening, og for os er det den vigtigste akkreditering, at de, der skal bruge konceptmagerne, siger god for uddannelsens indhold og formål, siger han.
Der vil senere komme en tre modulers executive-version af uddannelsen i form af et afkog henvendt til topledere, ligesom der fra 2008 tilbydes en light-version på dansk til små og mellemstore virksomheder for cirka 50.000 kroner.

Billedtekst: Spørgsmål - Vi stiller ofte de forkerte spørgsmål, når vi søger svar i innova-tionsverdenen, fordi vores spørgsmål er farvede af de skyklapper, der er opstået gennem den måde, vi er opdraget på, siger Anne Kirah, rektor på den nye Concept Maker-uddannelse og chefdesignantropolog hos Microsoft i USA.

OriginalModTime: 23-11-2006 14:28:28




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis