Husalteret rykker ud af dagligstuen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. november 2006.


Tv-indhold trænger ind på nye enheder. Internettet er næsten erobret, og næste mål er mobiltelefonerne.

Lige meget hvor du befinder dig, vil tv'et være med. Sådan kan fremtiden meget vel komme til at se ud. Tv-indhold er nemlig godt i gang med at rykke over på computere, mobiltelefoner og andre håndholdte enheder, og i takt med at indholdet bliver tilgængeligt, rykker seerne med, forudser TV 2's direktør for interaktivt indhold og tjenester, Rune Bech:
­­- Jeg tror, at grænsen mellem, om vi sidder og ser på en tv-skærm, en computerskærm eller en mobilskærm, vil blive udvisket. Vi vil i mindre og mindre grad tænke over, hvad det er for en skærm, vi forbruger indhold på, og mere, hvad det er, vi forbruger, siger han.
Tendensen til, at tv-indhold også kan ses på andet end de traditionelle apparater, har været synlig i nogle år, og det almindelige fjernsyn skal i større grad end før ruste sig til, at andre platforme trækker seere.

I Danmark er udviklingen sket over nogle år. I 2004 var TV 2 først med at tilbyde programmer on demand, da tv-stationen lancerede bredbåndskanalen TV 2 Sputnik - en online-portal, der viser TV 2's programmer. Siden lanceringen i december 2004 har Sputnik haft stor succes og har i dag flere end 100.000 ugentlige seere, fortæller Rune Bech.
Siden har også DR gjort sine programmer tilgængelige on demand, og senest er det også blevet muligt at se DR1 og DR2 live fra computeren.
Efterspørgs­len kommer fra alle aldersgrupper, fortæller Dan­marks Radios udviklingschef for nye medier, Erik Henz Kjeld­sen.
Alligevel er det hos de yngre seere, at nye medier og især video on demand rykker.
- Det her er slet ikke begrænset til at være et ungdomsfænomen, men vi er særligt optaget af den yngre generation. Vi ved nemlig, at når man er vokset op med internettet, så har man svært ved at acceptere, at man er så meget sat uden for indflydelse, som man er, når man ser tv på almindelige tv-apparater, siger han.

Hvis det står til mobilproducenterne, skal succesen på internettet følges op med mobilt indhold på mobiltelefoner. Kalendere og musikafspillere er allerede smeltet sammen med telefonerne, og nu skal tv'et også gøre sit indtog i bussen, venteværelset og bilkøen. It-analysehuset Gartner advarer dog mod at have for store forventninger til mobil-tv:
- Der har været en masse hype om mobilt tv, men vi tror, det er et marked, der vil udvikle sig meget langsomt, siger chef­analytiker Adam Daum.
Det mobile tv er ellers udset til at være det næste mål for tv-indhold på andre medier end fjernsynskassen, som vi kender den. Nokia er klar til at sende sit bud på en egentlig tv-telefon på markedet, og også Alcatel er langt fremme i udviklingen af det mobile tv.
Men det mobile tv sætter ikke alene krav til udstyret. Også indholdsleverandørerne skal være opmærksommme på, hvad de sender ud, mener Rune Bech.
- Jeg tror, succesen afhænger meget af, hvad det er for en type indhold, vi snakker om. Der vil være noget, der er total no-go på mobiltelefonen, og så vil der være noget andet, der er helt oplagt. Breaking news skal sammen med sportsresultater og nichestof være drivkraften for udviklingen af det mobile tv, forudsiger han.

I et vist omfang eksisterer det mobile tv allerede i dag. Danmark Radio har igennem længere tid haft succes med at tilbyde bidder af kanalens programmer til download til mobiltelefoner, ligesom TV 2 igennem 3G-netværket har tilbudt live-nyhedsudsendelser på telefonen.
3G-netværket er den fremgangsmåde, der i dag bliver brugt til at udsende mobilt tv, men flere producenter er involveret i at udvikle andre måder. Blandt andet arbejder Alcatel og Samsung på at bruge en kombination af landbaserede satellitter og et netværk af forstærkere placeret i tilknytning til mobilnettets basesta­tioner til at distribuere mobilt tv via det fælleseuropæiske frekvensbånd, S-båndet.
Chefanalytiker hos Gartner Adam Daum advarer dog mod for store investeringer i nye distributionsformer.
- Antallet af folk, der rent faktisk vil se tv på deres mobiltelefon, er ret lille, og det er ikke nok til at retfærdiggøre store investeringer, siger han.

Alcatels danske salgsdirektør, Peter Fink, kalder det en relevant bekymring, men han mener ikke, at investeringen er så stor endda, i og med at Alcatel ikke skal til at bygge et helt nyt radionet. Men et fælleseuropæisk massemarked, som det Alcatel arbejder på at kunne levere teknikken til at nå, er en af forudsætningerne for mobil tv-succes.
Alcatel forventer at kunne levere infrastrukturen til mobilt tv i anden halvdel af 2007.

Billedtekst: place shifting Via en boks kan tv-signalet hjemme fra stuen bliver sendt rundt via internettet, så lokale programmer og betalingskanaler altid er tilgængelige, uanset hvor man befinder sig.

OriginalModTime: 23-11-2006 15:02:56




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere