Tv - hvor og når det passer os

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. november 2006.


Danskerne er åbne for at flytte dele af tv-kiggeriet til nye medier som mobil­telefonen og computeren, viser en under­søgelse foretaget for Computerworld.

Er husalteret truet? Det gode gamle fjernsynsapparat kan være ved at miste sin position som hjemmets omdrejningspunkt, for danskerne vil ikke længere bindes til lænestolen foran kassen.
Interessen for at se tv på internettet og mobiltelefoner er nemlig stor. Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har foretaget for Computerworld.
Flere end 1.000 danskere er blevet spurgt, og budskabet er klart: Danskerne vil se tv, men de vil se det, når og hvor det passer dem.
- Tidligere var vi vant til, at man så fjernsyn i sin sofa, når det blev sendt. Men det, vi oplever i øjeblikket, er, at det bliver muligt og dermed også interessant at se fjernsyn på nogle nye måder, siger Rune Bech, der er direktør for interaktivt indhold og tjenester hos TV 2.

Hele 65 procent af de adspurgte har set tv på et andet apparat end fjernsynet, og knap 60 procent udnytter mindst en gang om måneden DR og TV 2's nettilbud om at se de to kanalers programmer på computeren, når det passer ind i dagens skema. Kun seks procent svarer, at de aldrig ser tv på TV 2 Sputnik eller på den gratis pendant dr.dk tv.
Endnu større er interessen for at "place shifte", stedforskyde, sit tv-signal, så kiggeriet ikke nødvendigvis foregår i sofarækken derhjemme, men også kan ske via en computer på et hotelværelse i Bangkok eller på PSP'en i skyggen af et træ i haven. 77 procent vurderer, at de ville benytte sig af den mulighed.

Alligevel er der ikke udsigt til, at fjernsynet skal føle sig truet, vurderer Frands Mortensen, medieforsker ved Aarhus Universitet:
- Det er ikke teknologi, der kommer til at afgøre det her. Det er det sociale aspekt ved tv-forbruget, som vil fastholde hovedparten af befolkningen ved traditionelt tv. Tag et eksempel som Matador. Der sad halvanden million mennesker i lørdags og så Matador. Vi har alle sammen set den i forvejen, og over en million husstande har den stående på enten DVD eller VHS, men de ser den alligevel. De ser den, fordi det gør alle andre også, og så kan de snakke om det.

OriginalModTime: 23-11-2006 15:05:28




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere