Revolutionen fra Fon-bevægelsen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. februar 2007.


Fon-bevægelsen har ramt Danmark med fuld kraft og er hastigt ved at forvandle landet til en trådløs internetnation. Spanske Fon er med 1.000 hotspots på kun tre måneder blevet Danmarks største udbyder af trådløs internetadgang. Lidt af en bedrift.
Men det er kun begyndelsen, hvis det står til den argentinske iværksætterebel Martin Varsavsky, som står bag Fon. Han ser Fon som en græsrodsbevægelse af "foneros", der ved at dele deres internetadgang med hinanden forvandler hele jordkloden til en trådløs internetplanet. Med det tempo, Fon vokser tværs gennem Europa og videre i verden, er det ingen urealistisk vision.
Martin Varsavsky er som Shawn Fanning, stifteren af Napster, Niklas Zennström og Janus Friis, stifterne af Skype, en af den slags halvidealistiske iværksættere, som er drevet af en irritation over, at etablerede virksomheder ikke udnytter de fulde muligheder i ny teknologi til brugernes - vi kunne også sige menneskets - glæde og fordel, fordi det går på tværs af gamle forretningsmodeller og vanetænkning, og fordi de har magt til at fastholde status quo - i det mindste en tid.

Shawn Fanning fandt en model, der gjorde det let og billigt for mennesker verden over at dele musik næsten gratis med hinanden. Niklas Zennström og Janus Friis fandt en model, der gjorde det let og billigt for mennesker verden over at tale sammen næsten gratis. Martin Varsavsky fandt en model, der gør det muligt for mennesker verden over at dele internetadgang med hinanden næsten gratis.
Men selv om de nye internetbaserede græsrodsagtige bevægelser på smukkeste vis illustrerer nettes demokratiseringspotentiale, er de ikke uproblematiske. Musikindustrien fik knægtet Napster, hvis popularitet i høj grad byggede på ulovlig omgang med andres ejendom - ophavsretten til musik. Skype har fået større succes, selv om telefonitjenesten også bygger sin fremgang på andres investeringer - de kabler og routere, som teleselskaberne og andre infrastrukturleverandører har betalt og skal forrente. Tilsvarende med Fon, hvis hurtigtvoksende fanskare i Danmark og mange andre lande bevidst bryder teleselskabernes kontraktbestemmelser om ikke at dele deres internetadgang med andre.

Styrken i Fon er, at modellen hastigt er ved at levere det, de etablerede udbydere ikke har evnet: En allestedsnærværende billig adgang til internettet for enhver. Spørgsmålet er hvordan teleselskaberne vil reagere. Vil de håndhæve klausulerne og slå hårdt ned på de af deres kunder, der vælger at dele deres netadgang med andre? Der skal statueres markante eksempler, hvis Fon-bevægelsen skal standses. Eller vil de vælge selv at blive en del af bevægelsen?
Interoute i Tyskland, Elitel i Italien, Neuf Cegetel i Frankrig og Jazztel i Spanien - alle "nye" selskaber på telemarkedet - har valgt at alliere sig med Fon, og flere tilbyder deres kunder Fon-routere sammen med en bredbåndsforbindelse fra deres eget selskab, hvilket reelt forvandler selskabernes kunder til "foneros". Ræsonementet er - for at citere Rafael Conejos, topchef i Jazztel - at "vi har forstået de behov og ønsker, som vores mest avancerede kunder har, og gør, hvad vi kan for at imødekomme dem." Bag de smukke ord gemmer der sig givetvis også en købmand­s­tænkning, der handler om, at hvis de nye teleudbydere kan tilbyde deres kunder mere og andet end de etablerede, så kan de lettere kapre markedsandele.

Spørgsmålet er, om TDC og andre gamle monopolister har en reel valgmulighed. Hvis de håndhæver kontrakterne ved at slå ned på deres egne kunder, så forvinder kunderne med stor sikkerhed til alternative udbydere. Frem for at allokere kræfterne i et defensivt spil, der i bedste fald kun forsinker en uomgåelig udvikling, er ressourcerne bedre investeret i en innovation af teleselskabernes gamle produkter og forretningsmodeller.
Jamen, tænk bare på de mange nye muligheder, der åbner sig, når danskerne kan bruge en Skype-telefon til at ringe gratis verden rundt, når blot man står i nærheden af et Fon-hotspot - eller når danske virksomheder melder sig ind i Fon-bevægelsen og bliver trådløse på den økonomiske måde. Træder forretningsmulighederne ikke klart frem? Så er det innovationstid.

Læs side 16-17

OriginalModTime: 01-02-2007 13:33:31




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere